Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Gezondheidstrends

Arsenicum en lintwormen slikken om af te vallen in de 19e eeuw, klei eten om gezonder te worden of baden in ezelinnenmelk om zo jeugdig als Cleopatra te blijven. Gezondheidstrends bestaan al zolang de mensheid is geciviliseerd. Is dat gedoe met die gezondheidstrends nou echt allemaal nodig? Of kan dat veel makkelijker? 

Wie googelt op gezondheidstrends ziet door de bomen het bos niet meer. Overal is wel een oplossing voor, mits je geld en tijd hebt natuurlijk. En dat hebben we vaak juist niet! De komst van influencers en de zogenaamde ‘gezondheidsgoeroes’ hebben het er ook niet makkelijker op gemaakt. En lijken we soms juist onnozeler te worden in plaats van te evolueren. Charles Darwin zou zich omdraaien in zijn graf. Dat kan natuurlijk veel eenvoudiger. 

1. Gezondheidsvaardigheden

Ten eerste… Je kunt er niet jong genoeg mee beginnen, en je bent nooit te oud om te leren. Een gezonde leefstijl begint met het aanleren van gezondheidsvaardigheden. Gezondheidsvaardigheden zijn de vaardigheden waardoor je begrijpt wat er nodig is om gezond te leven, zowel op fysiek als op psychologisch gebied. Dus weten wat gezonde voeding is, hoeveel je moet bewegen, wat de effecten zijn van alcohol, roken en drugs en wat bijdraagt aan een gezonde psyche. Door te lezen, erover te praten en ermee bezig te zijn doe je steeds meer kennis op en kun je het makkelijker doorzetten. Jezelf een beetje bijscholen kan nooit kwaad en komt onze evolutie alleen maar ten goede. 

2. Discipline

Ten tweede… Surprise, surprise! Als je je leefstijl wilt verbeteren en gezonder wilt worden, valt en staat alles met je eigen wil en discipline. Dat is natuurlijk niet anders bij een gezondheidstrend. Dat vraagt misschien nog wel meer van je, omdat je meestal iets smerigs, geks, nieuws en onbekends tot een dure gewoonte moet maken. En hier gaat behoorlijk wat tijd en frustratie in zitten. Met jouw ijzersterke wil en discipline kom je al heel ver in het leven, en dat zit simpelweg in jezelf en hoef je niet te kopen.  

3. Voeding

Ten derde… Gezond eten, daar begint het natuurlijk mee. Maar wat is gezond eten? Koolhydraatarm, suikervrij of zoutarm? Soms kun je het allemaal niet meer volgen, er zijn zoveel meningen en zoveel goeroes die claimen te weten wat gezond voor je is. Houd je vooral aan de informatie die er op basis van jarenlang onderzoek al ligt, veel groente en fruit, granen, peulvruchten, beperkte zuivel, vlees en vis. De Schijf van Vijf bestaat niet voor niets al sinds de jaren 50.  

4. Beweging

Ten vierde… Bewegen is noodzakelijk en leuk. Je voelt je energieker en natuurlijk is het goed voor zowel je lichaam als geest. Het verlaagt de kans op overgewicht en verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Nee, een uur in bad zitten vervangt geen uurtje sporten en er is ook geen magische trilplaat. Als volwassene wordt aangeraden minstens 150 minuten matige of zwaar intensieve inspanning per week te doen. Bot- en spierversterkende oefeningen worden minstens 2x per week aanbevolen. Wandelen, fietsen, de hond uitlaten of in de tuin werken is ook allemaal beweging en kun je niet vaak genoeg doen. 

5. Ontspanning

Ten vijfde… Zorg dat stress nauwelijks kans krijgt. Uiteraard is een bepaalde mate van stress gezond, maar zorg niet dat het je leven overheerst. Slaap voldoende en ga er ook eens gezellig op uit. Je lichaam is met je geest verbonden, als het goed gaat met je geest dan gaat het meestal ook goed met je lichaam.  

6. Vermijd roken en alcohol

Ten zesde… Hij mag niet ontbreken. Het beste is natuurlijk om het helemaal niet meer te gebruiken. Maar voor sommigen onder ons is dit erg lastig. Ontneem je niet alles, een drankje moet af en toe kunnen. Wat betreft roken zijn we natuurlijk wel wat rigoureuzer, stop ermee!  

7. Acceptatie

En ten zevende… Acceptatie! We worden allemaal ouder. En hoe we het ook wenden of keren, ooit gaan we toch een keer naar de andere zijde en is ons leven voorbij. Accepteer dit. Ga niet krampachtig je heil zoeken in smerige ‘snailfacials’ ter verjonging, of je kat aan het werk zetten als masseur voor een langer leven. Dit zorgt alleen maar voor meer stress, en stress verouderd je binnen no-time met 10 jaar extra. Je bent goed zoals je bent, omarm de charme van het ouder worden. Als je eenmaal geaccepteerd hebt dat het leven eindig is en je ouder wordt, ga je een enorme verlichting voelen en kun je alleen nog maar van het leven genieten.  

Vergeet tijdelijke trends, ga voor ouderwetse duurzaamheid en een gezond boerenverstand. Niks is nieuw, en zijn er al talloze onderzoeken gedaan die onderbouwen dat gezond eten, bewegen en slapen het beste voor de mensheid werkt. Het hoeft allemaal niet zo hip, duur, onnatuurlijk of ingewikkeld te zijn. Haal je informatie uit betrouwbare bronnen en niet uit modetijdschriften waar ze een dieet van witte wijn en eieren aanprijzen. Werkt totaal niet, en dan hebben we het nog niet eens over de menselijke uitlaatgassen ervan gehad… 

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!