Zitten is het nieuwe roken, is dat zo?

Waar we vroeger vooral fysieke arbeid leverden, hebben we het ons tegenwoordig een stuk makkelijker gemaakt. We werken gezellig met collega’s op kantoor, en verrichten duidelijk minder fysieke inspanning. De kanttekening is wel dat we in een 24-uurs maatschappij leven waarin we continu in één houding zitten en op spanning staan door telefoontjes, emails en deadlines. Het gevolg is dat we alsnog aan het einde van een werkdag thuis op de bank ploffen, en weer vrolijk verder gaan met ‘lekker zitten’.

Onze eigen innovaties hebben ertoe geleid dat we ons leven meer zittend doorbrengen, en meer met ons hoofd bezig zijn. Maar volgens onze mediabronnen is zitten het nieuwe roken, en leidt ieder uur op je kont tot 5 minuten eerder onder de grond. Is zitten dan echt het nieuwe roken of raken we te snel in paniek?

Gevolgen

Er is veel wisselende informatie te vinden, dus is het misschien goed om zelf eens te kijken wat nou de gevolgen zijn van zitten en roken. Roken is natuurlijk bekend bij de meeste mensen, maar wat gebeurt er nou daadwerkelijk als je teveel zit?  

Zitten

  1. De kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 wordt vergroot. Om suikers en vetten zo goed mogelijk te laten opnemen door je cellen, is het belangrijk om je spieren te gebruiken. Dit geldt dus ook voor je beenspieren. Uit onderzoek is gebleken dat als je deze minder gaat gebruiken, het risico op hart- en vaatziekten en diabetes wordt verhoogd.

  2. Ook is gebleken dat mensen die iedere dag tussen de 8 en 11 uur zittend doorbrengen, er zo’n 15% meer kans is om eerder te overlijden. Bij mensen die meer dan 11 uur per dag zitten is de kans zelfs 40% groter.  

  3. Op de lange termijn zou veel zitten kunnen leiden tot bepaalde soorten kanker, lever- en nierproblemen. Dit is overigens nog in onderzoek.  We zitten vaak voorover gebogen waardoor onze longcapaciteit beperkt wordt gebruikt. Hierdoor wordt de toevoer van bloed en zuurstof naar onze hersenen trager. Concentreren en helder denken wordt moeilijker, en gaan onze hersenen in slaapstand waardoor er een gevoel van vermoeidheid optreedt.

  4. Op de lange termijn zou veel zitten kunnen leiden tot bepaalde soorten kanker, lever- en nierproblemen. Dit is overigens nog in onderzoek.  

  5. We zitten vaak voorover gebogen waardoor onze longcapaciteit beperkt wordt gebruikt. Hierdoor wordt de toevoer van bloed en zuurstof naar onze hersenen trager. Concentreren en helder denken wordt moeilijker, en gaan onze hersenen in slaapstand waardoor er een gevoel van vermoeidheid optreedt. 

  6. Lang zitten heeft een negatief effect op de sterkte van je botten. Daarbij krijg je dikke enkels, spataderen en gezwollen benen. Niet bepaald sexy… 

Roken

  1. Roken kan verschillende soorten kanker veroorzaken en is er een groot risico op hart- en vaatziekten.

     

  2. Roken kan de longen beschadigen. Ook kunnen er longziektes ontstaan zoals bijvoorbeeld COPD, bronchitis of longemfyseem.

  3. Tanden en nagels verkleuren, je gaat er ook ouder en grauw uitzien.

  4. Rokers kunnen vaak moeilijker zwanger worden. Roken tijdens de zwangerschap kan ervoor zorgen dat je kind te vroeg, of zelfs dood, geboren wordt.

  5. Rokers sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan niet-rokers.

  6. Door roken krijg je een slechtere conditie en een hogere bloeddruk.

  7. Last but not least, roken is verslavend.  

Zitten vs Roken

We moeten eerlijk zijn, de gevolgen zijn aan elkaar gewaagd. Zowel zitten als roken dragen gevolgen die we ver bij ons vandaan willen houden, dat is een ding wat heel duidelijk is. Maar om te stellen dat zitten het nieuwe roken is, dat ligt er misschien wat dik bovenop. Maar er zit zeker een kern van waarheid in.   

Ons lichaam is van top tot teen gemaakt om te bewegen. We hebben gewrichten, bewegen soepel door het kraakbeen, kunnen lopen en staan en is zelfs onze huid elastisch genoeg om onszelf in alle hoeken te kunnen vouwen. Om dan toch het grootste gedeelte van de dag zittend door te brengen, strookt simpelweg niet met onze anatomie. En met een gezond boeren verstand kunnen we dan ook zeggen dat veel zitten zeker niet gezond is. 

Tips

Niemand wil te vroeg het loodje leggen, en daar is zeker iets aan te doen. Met kleine aanpassingen kun je al eenvoudig je zitvlak ontzien en weer meer in beweging komen.  

Fiets of sta in je kantoor

Regel een fietsstoel of een staand bureau. Je collega’s lachen je vast uit, maar wie het laatst lacht, lacht het hardst!  

Neem wat vaker de fiets

Fiets naar je werk, naar de winkel of naar je avondjes uit. Je energielevel popt omhoog en de minuten waarop je per dag beweegt nemen in een rap tempo toe.  

Lopen of stretchen

Stel een alarm in op ieder half uur, en spreek met jezelf af dat je ieder half uur even rekt en strekt of wat rondloopt. Wandel in de pauze met wat collega’s, beter een frisse neus dan kletsen in de kantine. Skip ook de lift en neem wat vaker de trap, en dan bedoelen we niet de roltrap!   

Train je brein

Probeer wat vaker een beroep te doen op je geheugen in plaats van de grote bekende zoekmachine. Probeer ook wat vaker te schrijven in plaats van te typen. Schrijven is een complexere handeling en stimuleert je brein.  

Wees de baas over stress

Houd stress zo ver weg als je kan. Een beetje stress is natuurlijk goed voor ons, maar teveel stress schaadt je geheugen en belemmert je stofwisseling. Overigens, door te blijven zitten raak je stress niet kwijt. De oplossing: bewegen! 

Eet gezond

Ga voor gezond eten, d.w.z. voldoende vetten, granen, fruit en groenten. Blijf ook genoeg water drinken en beperk zoveel als mogelijk koffie en thee. En vanzelfsprekend, alcohol en roken is ‘not done’.  

Slaap voldoende

Slaap, slaap, slaap. We kunnen niet zonder en vinden het eigenlijk het lekkerste wat er is. Het helpt ons de dag fit door te komen, dus zorg dat je voldoende slaapt 

Sport minimaal twee keer per week

En tenslotte, vul het geheel aan met minimaal twee keer per week sporten. Het hoeft niet moeilijk te zijn en kijk gewoon naar wat er bij je past. Ben je een buitenmens? Trek je hardloopschoenen aan of pak je fiets uit de schuur. Een wandeling doet ook al wonderen. Duik je liever in de sportschool? Probeer kracht dan voldoende af te wisselen met cardio oefeningen. Maar begin ermee. Niet alleen om het zitten te beperken, het levert je nog zoveel meer op! Stok achter de deur nodig? Overweeg dan om een personal trainer aan huis in de arm te nemen. Trainen waar én wanneer jij wilt. Sporten wordt zo makkelijker een vast onderdeel van je leefstijl.  

Te veel zitten is ongezond, zitten met stress nog ongezonder, en laten we het maar niet over roken hebben. Het leven is te mooi om stijf op een stoeltje te gaan zitten, dus zorg dat je in balans bent. Wordt minder apathisch, voel je fitter en geniet meer van het leven. Zit dus alleen als het écht nodig is, en wapper tussendoor voldoende met die ledematen van je. Maak dat af met minimaal twee keer per week sporten, dan ‘zit’ je zeker weten goed! 

Wacht ...

Er is meer van dit

Glas cola wordt ingeschonken vanuit een colafles

Frisdrank ongezond

Frisdrank: het vloeibare snoep en gevaren ervan Ondanks dat we eigenlijk weten dat het pure suiker in een flesje is, hebben we soms gewoon enorm

Lees verder »
Vrouw traint buiten fanatiek met elastiek

Progressive overload

Progressive overload: dé sleutel tot succes voor een sterk en gespierd lichaam Als je wilt beginnen met krachttraining of als je op zoek bent naar

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!