Drink voldoende water

Voldoende water drinken is erg belangrijk, ook als wilt afvallen. Het zorgt er namelijk voor dat je minder snel dorst krijgt en je vetverbranding wordt erdoor gestimuleerd. Voor een gemiddeld mens is 1,5 a 2 liter water voldoende maar dat is afhankelijk van enkele factoren als gewicht, lengte en de mate van inspanning. In plaats van water zou je ook kruidenthee (zonder suiker uiteraard) kunnen drinken. Wanneer je wilt afvallen zou je dus niet alleen gezond moeten gaan eten en bewegen, maar zou je dus ook moeten zorgen dat je altijd water bij je hebt!

Waarom helpt water drinken als je wilt afvallen?

  • Wanneer je de hele dag door genoeg water drinkt, wordt de kans steeds kleiner dat je dorst zult krijgen. Dat zorgt ervoor dat je minder snel andere dranken zult pakken en dat is weer voordelig wanneer je wilt afvallen. Want bijvoorbeeld in frisdrank zitten behoorlijk veel calorieën. Hetzelfde geldt voor als energiedranken en sappen.
  • Het vocht in je lichaam zorgt ervoor dat je constant een voller gevoel hebt dan normaal. Hierdoor zullen je minder snel trek hebben in eten.
  • Op het moment dat je dorst hebt, kan je lichaam dit interpreteren als honger. Door voldoende water te drinken krijg je minder snel dorst en heb je dus ook minder kans dat je lichaam een hongergevoel creëert, terwijl je geen honger hebt.
  • Water zorgt ervoor dat de afvalstoffen in de lichaam worden afgevoerd. Wanneer je opgeslagen vet verbrandt, komen daar afvalstoffen bij vrij. Die moeten je lichaam uit. Voldoende water zorgt ervoor dat je jezelf hiermee niet vergiftigt.
  • Water drinken is nodig om de vetverbranding op gang te houden. En water is essentieel om voedsel dat je tot je neemt om te zetten in energie, maar ook om vet dat opgeslagen is in je lichaam te transformeren in energie. Op die manier zorgt water er niet alleen voor dat je niet verder aankomt, maar ook dat je daadwerkelijk gewicht verliest.

Hoeveel water drinken?

Hoeveel water moet je drinken als je wilt afvallen? Voor een gemiddeld persoon is het gezond om 1,5 tot 2 liter water op een dag te drinken. Let op, dit is een gemiddelde omdat de hoeveelheid per persoon verschilt vanwege verschillende factoren die hierin een rol spelen. Zoals de mate van inspanning, je BMI en geslacht en als je ziek bent (zoals koorts of overgeven), ligt de behoefte aan vocht hoger.

Sommige mensen drinken zo’n 3 liter water op een dag omdat ze sneller en gezond willen afvallen. Wanneer je zoveel water drinkt, is het belangrijk om dit goed over de dag te spreiden. Teveel water kan namelijk zorgen voor een natriumtekort, wat erg ongezond is. Daarom is het ook niet aan te raden om meer dan 4 liter op een dag te drinken; zeker niet wanneer je dit combineert met minder eten dan je gewend bent.

Tips meer water drinken

  • Het is verstandig om te zorgen dat je water binnen handbereik hebt. Wanneer je op stap gaat, bijvoorbeeld naar je werk, kun je flesjes water meenemen die je direct vult wanneer deze leeg zijn.
  • Ook is het een aanrader om een fles of een kan water op je bureau te zetten wanneer je aan het werk bent of op tafel wanneer je gaat eten.
  • Vaak helpt het om op een vast moment te drinken, zoals bijvoorbeeld standaard een groot glas water na het tanden poetsen en tijdens elke maaltijd.
  • Voor de afwisseling kun je een schijfje citroen in het water doen of fruitwater maken of verse kruidenthee.

Gezond afvallen met hulp

Wil je graag meer energie, afvallen, een sterk lichaam of een gezond BMI? YourHealth biedt Personal training waar en wanneer jij wilt. Dat kan bij jou aan huis zijn of buiten op een plek bij jou in de buurt. Personal training kan gegeven worden in de ochtenden, middagen, avonden en weekenden. Personal training is maatwerk. Zo zullen de trainingen afgestemd worden op jouw persoonlijke doelen, wensen en fysieke mogelijkheden. Jij staat iedere training centraal en je traint in je eigen tempo, zodat je zo effectief mogelijk zult trainen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om te kijken of wij iets voor je kunnen betekenen. Wij zijn jouw stok achter de deur!

Wacht ...

Er is meer van dit

Cashew limoen ijs

Cashew-limoen ijs

Cashew limoen ijs Voor deze heerlijke cashew limoen ijs heb je GEEN ijsmachine nodig! Dit heerlijke recept bevat geen geraffineerde suikers, je maakt het met

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!