Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Migraine

Migraine: wat is de oorzaak van dit hoofdpijndossier?

Er is ‘gewone’ hoofdpijn en er is migraine. Wie het weleens gehad heeft, kent het verschil. Waar gewone hoofdpijn zeurend is en vaak langzaam op komt zetten, komt migraine vaak plotseling, heftig en bonzend op. Soms komen daar ook (licht)flitsen bij. De pijn zit vaak maar aan één kant van het hoofd en niet zelden gaat de aanval gepaard met misselijkheid en braken. Het is op z’n zachtst gezegd een enorm vervelend fenomeen. Het kan disruptief zijn voor diegenen die eraan lijden. De vraag is: wat is de oorzaak van dit hoofdpijndossier? Zou voeding een rol kunnen spelen, of de leefstijl? 

Wat is migraine?

Wat we ‘migraine’ noemen is de prikkeling van de zenuwen in het hoofd. Door die prikkeling gaan de bloedvaten openstaan en worden de zenuwen meer actief, wat weer zorgt voor meer druk op het hoofd. Die toegenomen druk op het hoofd leidt tot pijnklachten, die heel heftig kunnen zijn. Wat precies de oorzaak is van migraine weten we niet, al wordt gedacht dat genen hierbij een rol spelen. Niet zelden komt migraine dan ook bij meerdere familieleden voor. Wel weten we dat er, voor mensen die aan migraine lijden, verschillende triggers kunnen zijn voor een aanval. Als je weet wat de triggers zijn, dan kun je – door die triggers te vermijden – zorgen dat de kans op een migraineaanval kleiner wordt.  

Mogelijke triggers migraine

1. Hormoonschommelingen

Sommige vrouwen ervaren vooral migraine rond de tijd van de menstruatie, waarschijnlijk als gevolg van veranderingen in de hormonen zoals oestrogeen. Dit type migraine treedt meestal op tussen 2 dagen voor het begin van de menstruatie en 3 dagen erna. Hoewel sommige vrouwen alleen rond deze tijd migraine ervaren, ervaren de meeste vrouwen die er weleens aan lijden het ook op andere momenten. Het vervelende is dat wat voor sommigen voor verlichting zorgt, bij anderen juist voor verergering zorgt: 

  • Veel vrouwen merken dat de migraine verbetert na de overgang, hoewel de overgang bij sommige vrouwen migraine juist kan veroorzaken of verergeren.  
  • Het slikken van de anticonceptiepil kan de migraine eveneens verlichten of verergeren 
  • Zwangerschap zorgt doorgaans voor een (tijdelijke) afname van de klachten 

2. Emotionele triggers

Wie geregeld aan migraine lijdt doet er goed aan om emotionele triggers te vermijden. Deze staan er om bekend een aanval van migraine uit te kunnen lokken. Emotionele triggers voor migraine kunnen bijvoorbeeld zijn: 

  • Depressie 
  • Spanning 
  • Angst 
  • Stress 
  • Opwinding 

3. Fysieke triggers

Ook fysieke triggers kunnen een migraine aanval veroorzaken. Denk daarbij aan: 

  • Slecht- of te weinig slapen 
  • Vermoeidheid 
  • Nachtdiensten en onregelmatige werktijden 
  • Een slechte houding 
  • Nek- en schouderspanning 
  • Een te laag bloedsuikergehalte 
  • Plotseling intensief sporten of inspannen, zonder goede voorbereiding 
  • Een jetlag 

4. De rol van je dieet bij migraine

Migraine kan ook veroorzaakt worden door een bepaald voedingspatroon of een bepaalde gewoonte. Wanneer je bijvoorbeeld onregelmatig eet, geregeld maaltijden overslaat, of regelmatig te veel of te weinig eet, dan kan dat migraine uitlokken. Het nuttigen van te veel alcohol, koffie of thee met theïne heeft eveneens vaak een negatief effect op wie aan migraine lijdt.  

Minder bekend is dat bepaalde specifieke voedingsmiddelen vermoedelijk ook een trigger voor migraine kunnen zijn. Het gaat dan met name om voedingsmiddelen die de stof Tyramine bevatten. Tyramine zit bijvoorbeeld in gerookte vis, zoals zalm, in zure haring en in bepaalde kaassoorten zoals cheddar en camembert.  

Ook citrusvruchten en chocolade kunnen in sommige gevallen de kans op een migraineaanval vergroten. 

5. E-nummers die migraine triggeren

Hoewel niet bewezen, zijn er onderzoeken die lijken uit te wijzen dat bepaalde kunstmatige toevoegingen die wij kennen als E-nummers een negatieve invloed hebben en migraine kunnen veroorzaken. De bekendste daarvan zijn: 

  • Aspartaam: wordt gebruikt in zo’n beetje alle light drankjes en in veel andere light producten. Het is een stof die suiker vervangt en een zoete smaak aan producten geeft. 
  • Nitraat: Komt van nature voor in bijvoorbeeld spinazie, maar wordt ook vaak kunstmatig toegevoegd om de houdbaarheid van een product te verbeteren of om een kleur aan het product te geven. 
  • Sulfiet: Komt vooral veel voor in wijn, maar wordt ook in vlees verwerkt, voornamelijk om producten langer houdbaar te maken. 

6. Omgevingstriggers

Grote discobal met felle, gekleurde lichten

Tot slot zijn omgevingstriggers natuurlijk van invloed op het opkomen, of juist voorkomen, van een migraineaanval. Zo kun je felle lichten het best vermijden. Felle lichten of fel knipperende lichten kunnen niet alleen migraine veroorzaken, ze kunnen het ook verergeren. Mensen die last hebben van migraine hebben dan ook vaak baat bij een verduisterde kamer. 

Harde geluiden kunnen eveneens een trigger zijn, evenals heftige klimaatschommelingen, zoals flinke kou of juist een heel vochtige omgeving. 

Vrouw houdt oren dicht wegens hard geluid

Wat kun je doen om migraine te voorkomen?

De waarheid is helaas dat migraine niet altijd voorkomen kan worden. Wel kan je de kans op een aanval verkleinen door met de genoemde triggers rekening te houden. Houd producten die tyramine of aspartaam bevatten bijvoorbeeld uit je dieet, vermijd felle lichten en harde geluiden waar mogelijk, drink voldoende water en voorkom door regelmatig te eten een te lage bloedsuikerspiegel. Als het op die manier lukt om het aantal aanvallen te verminderen, dan is dat zeker het proberen waard.  

INDEX

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!