Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 70
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Glutenvrij

Let op met glutenvrije voeding

Steeds meer mensen kampen de laatste jaren met coeliakie. Dit is een overgevoeligheid voor gluten, in de volksmond ook wel glutenintolerantie. Tegenwoordig is glutenvrije voeding zo populair, dat je steeds meer glutenvrije producten in het winkelschap vindt. Maar hoe gezond is deze glutenvrije voeding nu echt? Wij zochten het voor je uit. 

Glutenintolerantie en coeliakie

  • Gluten is eiwit dat je terugvindt in graansoorten zoals tarwe, couscous, gerst, spelt en kamut. Dit eiwit is verantwoordelijk voor de elasticiteit en de luchtigheid van deeg, waardoor het vaak verwerkt zit in brood, pasta en andere tarweproducten. 

  • Voor de meeste mensen zijn gluten veilig voor consumptie, maar bij anderen veroorzaakt het toch problemen. Mensen met coeliakie, een auto-immuunziekte, verdragen dit eiwit niet, wat leidt tot een ontstekingsreactie in de darmen. De symptomen hiervan zijn onder andere buikpijn, diarree, vermoeidheid en gewichtsverlies. 

  • Andere mensen kunnen dan weer een glutenintolerantie gevoeligheid ervaren, wat betekent dat ze het eiwit slecht verdragen. Het gevolg hiervan is vermoeidheid of maagpijn na het consumeren van voedsel met gluten. 

  • Een glutenintolerantie is dus niet hetzelfde als coeliakie. Toch kun je in beide gevallen vervelende symptomen ervaren na het eten van gluten. Heb je een vermoeden dat je gluten niet goed verdraagt, schrap dan tijdelijk gluten uit je dieet. Verdwijnen de klachten na enkele weken, dan kan dit wijzen op een glutenintolerantie, allergie of zelfs coeliakie. Bespreek klachten en symptomen altijd met de huisarts. 

Gluten: het agressieve eiwit

Gliadine is de boosdoener in het glutenverhaal. Dit is een bestanddeel van het eiwit dat het stofje ‘zonuline’ aanmaakt. Dit stofje tast de doorlaatbaarheid van je darmslijmvliezen aan, waardoor er kleine gaatjes in je darmslijmvlies kunnen ontstaan, wat op zijn beurt leidt tot een lekkende darm. Dit laatste kan erg veel problemen geven en is gevaarlijk voor je gezondheid. Een lekkende darm zorgt er namelijk voor dat er afvalstoffen via de darmwand in het bloed terechtkomen. Dit leidt tot allerlei klachten, gaande van huidproblemen en allergieën, tot auto-immuunziekten zoals coeliakie, ontstekingen en langdurige vermoeidheid. Bovendien worden voedingsstoffen in je darm niet goed opgenomen. 

Is glutenvrije voeding gezond voor je?

  • Mensen met coeliakie of een glutenintolerantie kiezen vaak voor glutenvrije voeding. Dit zijn vaak alternatieven voor brood, pasta, koekjes en andere gebakken producten. Het is echter belangrijk om te weten dat reeds veel voedingsmiddelen natuurlijk glutenvrij zijn. Denk maar aan al het eten waar geen tarwe of granen in verwerkt zitten, zoals groenten en fruit, zuivelproducten, vlees en vis, rijst of quinoa. 

  • Om toch te kunnen genieten van een heerlijke pasta of een sneetje brood, bestaan er glutenvrije alternatieven voor personen met coeliakie, glutenallergie of -intolerantie. We raden echter aan alleen voor deze alternatieven te kiezen wanneer je echt last hebt na het eten van voedingsmiddelen met gluten. Deze glutenvrije producten bevatten namelijk veel zetmeel en suikers, wat ervoor zorgt dat deze producten kunnen bijdragen aan enkele extra kilo’s op de weegschaal. 

  • Dit komt doordat de combinatie van suikers en zetmeel je bloedsuikerspiegel flink doet stijgen. De alvleesklier maakt dan insuline aan om de energie die je hebt gekregen naar je cellen te brengen en daardoor je bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Als je bloedsuiker regelmatig piekt, dan circuleert er veel insuline in je bloed en dat maakt het onmogelijk om gewicht te verliezen. Daarnaast komen mensen met coeliakie ook vaak aan omdat ze dankzij de glutenvrije alternatieven nu wel voldoende voedingsstoffen kunnen opnemen uit voeding. 

Gezonde alternatieven

Heb je geen last van coeliakie of een glutenallergie, dan laat je de glutenvrije voedingsproducten beter liggen. Het scheelt je enkele kilo’s en het is beter voor je portemonnee, want deze producten zijn erg prijzig. Bovendien is er soms enige schaarste in het glutenvrije schap, dus dan laat je de producten beter liggen voor zij die het echt nodig hebben. 

Kan je echt geen gluten verdragen? Dan is het interessant om naar gezonde alternatieven te kijken. In de eerste plaats kun je kiezen voor voedingsmiddelen die van nature geen gluten bevatten. Dit zijn alle producten zonder enige vorm van tarwe of granen en geloof ons, dat zijn er veel. Denk maar aan alle groenten en fruit, yoghurt, eieren, kaas en andere dierlijke producten.  

Wil je op een gezonde manier glutenvrij eten? Dan laat je dus best graanproducten en alles in het glutenvrije schap links liggen. Er bestaan voldoende natuurlijke alternatieven om de afwezigheid van graan- en tarweproducten in je dieet te vervangen. 

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte squat

De perfecte squat Squatten, ofwel hurken in lekker ouderwets Nederlands. De Aziaten hurken de hele dag door, en de Fransen beperken zich alleen nog tot

Lees verder »

Sporten met wearables

Sporten met wearables Sporten met wearables; de voor- en nadelen In een tijd waarin we alles willen meten en weten, worden wearables in de sportwereld

Lees verder »