Charlotte Hageman

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

Herfstdip voorkomen, 6 tips!

De herfst is nu toch echt begonnen, we kunnen er niet meer om omheen. Buiten het feit om dat velen de herfst kunnen waarderen, zijn er toch mensen die juist last hebben van een herfstdip. Ben je vaak moe desondanks je voldoende slaapt? Voel je je lusteloos, down en heb je trek in veel (koolhydraatrijk) eten? Dan zou het best eens kunnen zijn dat je last hebt van een herfstdip. Hoeveel je ook slaapt of uitrust, het lijkt niet echt te helpen. Hoewel het vervelend is, gaan deze klachten vaak wel vanzelf over. Wat kun je doen om deze klachten dragelijker te maken?
Hierbij 7 tips om je te wapenen tegen de herfst- en winterdip!

Tip 1. Licht

Vitamine D is een vitamine die lichaam zelf aanmaakt. Dit gebeurt wanneer de huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Vitamine D hebben we nodig voor onze botten en ons immuunsysteem. Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht ook nodig om cortisol aan te maken, het hormoon dat ons wakker, alert en stressbestendig houdt. In de herfst daalt de hoeveelheid van dit broodnodige zonlicht. Dit kan een herfstdip bevorderen. Ga daarom wat vaker naar buiten. Maak bijvoorbeeld buiten een wandeling tijdens je lunchpauze. Of laat de hond eens uit in het bos i.p.v. in de wijk. Ga met je kinderen een speurtocht doen in het bos. Pak wat vaker de fiets i.p.v. de auto en probeer je ontspanning wat meer te combineren met de buitenlucht.

Tip 2 : Slaap voldoende als je last hebt van een herfstdip

Slaap voldoende. Nachtrust is zo belangrijk. Niet alleen voor je stofwisseling (afvalproces), maar ook voor je mind. Een uitgeslapen geest kan meer aan: je bent alerter, je kunt je beter concentreren en het heeft gunstige gevolgen voor je lichamelijke- en psychische gesteldheid. Verduister je slaapkamer volledig zodat er ’s nachts voldoende van het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt. Dit zorgt nl. voor de nodige cortisolproductie gedurende de dag. Eet of drink 2 uur voordat je gaat slapen niet meer. Anders zet je je spijsverteringsstelsel aan het werk, waarvoor je energie nodig hebt. Slapen dient om te herstellen en niet om voeding te verteren. Ga op tijd naar bed en zorg gemiddeld 8 uur slaap (aansluitend) per nacht. En leg je telefoon op tijd weg en neem deze vooral niet mee naar boven.

Tip 3 : Vermijd suikers, alcohol en cafeïne

Als je last hebt van een herfstdip, dan is het extra belangrijk om suiker, alcohol en cafeïne te mijden. Ze zijn nergens goed voor. Sterker nog, ze zullen je alleen maar vermoeider laten voelen. Iets dat je nu juist net niet kunt gebruiken! Niet alleen de geraffineerde suikers in koekjes, snoep, frisdranken en gebak zorgen voor die tijdelijke energieboost en vermoeidheidsdip (en uiteindelijk uitputting). Hetzelfde geldt voor de cafeïne die in koffie, cola en thee zit en alcoholische dranken. Lees hier 7 tips om minder suiker te eten.

Tip 4 : Beweeg bij een herfstdip

Door recreatief te sporten zonder teveel prestatiedrang, komen er in de hersenen een aantal endorfines vrij die heilzaam zijn voor je lichaam én geest. Het werkt ontspannend en het geeft je een energieboost.  Sporten tot aan de rand van de uitputting daarentegen is niet gezond. Mediterend bewegen (tai chi, yoga) levert je ook energie op. Blijf of ga dan ook vooral lekker bewegen en dan bij voorkeur in de buitenlucht. Lees hier de voordelen van een ochtendwandeling. Wil je het sporten graag weer oppakken, maar kun je hierin wel een stok achter de deur gebruiken? Lees hier hoe wij je hierbij kunnen helpen.

Tip 5 : Zorg voor een knusse sfeer als je last hebt van een herfstdip

Maak het gezellig in huis. Steek kaarsjes aan, zet een muziekje op. Koop voor jezelf een mooi boeket bloemen. Vaak voel je je prettiger in een aangenaam en ontspannen sfeertje thuis. Ook kan het helpen om wat vaker uitjes te plannen met vrienden of familie. Je doet even andere energieën op, het is goed om uit de (on)comfort(abele) zone te komen.

Tip 6. Dankbaarheid

Vaak genoeg focussen we ons op de dingen die beter kunnen of niet goed gaan of op wat we vooral níet willen. Dat levert vaak teleurstelling, frustraties, verdriet en een negatief zelfbeeld op. Het is dus belangrijk dat we onszelf de juiste vragen stellen. Wist je dat succesvolle mensen zich 5% focussen op het probleem en 95% op de oplossing? Dus stel jezelf de vraag waar het door komt en vooral wat je eraan kunt doen. Denk probleemoplossend in plaats van je aandacht te richten op excuses en beperkingen. En wees dankbaar voor alles wat je wél goed doet, waar je wél blij mee bent en trots op bent. Het helpt om iedere dag je dag af te sluiten met dankbaarheid. “Waar ben ik vandaag dankbaar voor? Waar werd ik blij van, waar heb ik om moeten lachen?”

Wacht ...

Er is meer van dit

error: Deze content is beveiligd!