Charlotte Hageman

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

Starten met fitness? 5 tips!

Wil ook jij graag weer aan de slag gaan met fitness? Hierbij 5 fitness tips voor beginners zodat het sporten leuk wordt en blijft!

Tip 1 : Warming-up en cooling-down

Een goede warming up bereidt je namelijk mentaal en fysiek voor op de komende belasting van je lichaam. Het verhoogt je lichaamstemperatuur en het verbetert je doorbloeding. Daarnaast zorgt de warming up ervoor dat je gewrichten los gemaakt worden. Dit alles zorgt dat je gewrichten en spieren goed voorbereid worden op de fitness training/belasting en zal de kans op blessures verkleinen.

Kies een vorm van warming up die je leuk vindt. Zo kun je een crosstrainer, hometrainer of loopband gebruiken. Heb je wat meer ervaring, dan zou je kunnen gaan roeien op een roeitrainer. Wil je thuis aan de slag? Dan zou je andere oefeningen kunnen doen, zoals Jumping jacks, verschillende rek- en strek oefeningen voor je hele lichaam, touwtje springen, trap lopen of dribbelen op de plaats. 

Vergeet tijdens de warming-up niet om tussendoor te pauzeren. Zorg dat je lichaamstemperatuur omhoog geschroefd wordt, je mag best een beetje zweten, maar put jezelf niet uit. Het is immers een warming up, je moet nog wel wat kracht en energie overhouden voor je training straks. NB. ook de coolingdown is van belang na je fitness training!

Tip 2 : Kies de juiste Fitness oefeningen

Maak een trainingsschema voor jezelf waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten worden aangesproken. Dit noemen we de compound oefeningen. Hiermee wordt een groot deel van je lichaam geprikkeld. Dit is goed voor de opbouw van je spiermassa, maar ook voor je vetverbranding. De compound oefeningen mogen aangevuld worden met zogeheten isolatie oefeningen waarbij je slechts één spiergroep aanspreekt.

Tip 3 : Let op je houding en het gewicht

Til niet te zwaar, blijf geconcentreerd en let bij het uitvoeren van de fitness oefeningen op een goede houding. Heb je weinig tot geen ervaring? Dan is het verstandig om hierin begeleiding te krijgen. Als je het trainen jezelf verkeerd aanleert, is de kans groot dat je geblesseerd raakt. Dat moeten we natuurlijk niet hebben!

Tip 4 : Voorkom overtraining tijdens de fitness

Spieren groeien niet tijdens de training, maar op het moment dat je spieren aan het herstellen zijn. Afhankelijk van de intensiteit van je training duurt dit herstel zo’n 48 á 72 uur. Het dagelijks trainen van dezelfde spiergroepen heeft dus geen zin. Voorkom overtraining door niet vaker dan twee keer per week een spiergroep te trainen en de spiergroep tussendoor voldoende rust te geven.

Tip 5 : Blijf voldoende eten en drinken tijdens de fitness oefeningen

Blijf voldoende eten en drinken tijdens en naast de fitness en let op een goede eiwitinname. Want eiwitten heb je nodig voor het herstel van je spieren. Eet je niet gevarieerd en eet je te weinig gezonde en eiwitrijke voeding, dan zal je lichaam spiermassa afbreken omdat het onvoldoende bouw- en voedingsstoffen binnen krijgt.

Voor ongeveer 70% bestaat ons lichaam uit water. Je kunt je dan vast wel voorstellen hoe belangrijk het voor je lichaam is om voldoende te drinken. Voldoende water drinken zorgt voor vele gezondheidsvoordelen, zoals het verdrijven van afvalstoffen, het voorkomen van spierpijn, het zorgt voor een goede werking van je hersenen en het stimuleert je stofwisseling. Je lichaam heeft meer behoefte aan water omdat je meer transpireert. Probeer gemiddeld zo’n 2 a 3 liter water te drinken, verspreid over de dag en dus ook tijdens en na de fitness training.

Tot slot

Je lichaam heeft rust en voldoende slaap nodig om de voordelen van het trainen eruit te kunnen halen. Als je slecht slaapt of geen goede balans hebt in je in- en ontspanning, heeft dat negatieve invloed op je fysieke en mentale gezondheid.

Als laatste; daag jezelf uit, maar let op de grenzen van je lichaam. Concentreer je op jezelf en niet op anderen. Blijf realistisch en heb geduld en vooral plezier!

Begeleiding nodig?

Vind je het lastig om zelfstandig te gaan fitnessen en heb je behoefte aan begeleiding? Wij van YourHealth verzorgen sinds 2007 personal training aan huis. Ons team bestaat inmiddels uit zo’n 40 personal trainers en is actief in Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland, Utrecht, Brabant en Noord-Limburg. Wij zijn jouw stok achter de deur! Lees meer over personal training aan huis, onze werkwijze of neemt contact met ons op voor meer informatie. 

Wacht ...

Er is meer van dit

error: Deze content is beveiligd!