Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Altijd moe

Altijd moe? Energie tips voor 40+

Het vierde decennium zet jou nog niet achter een geranium. Integendeel… Het leven als 40-plusser zit boordevol voordelen. Je hebt wellicht wat rust in je leven, je kids zijn al wat groter, en met je puberale onzekerheden heb je allang afgerekend. Het leven lacht je toe. Althans, als je de energie ervoor hebt natuurlijk. Want dat is wel een dingetje. Als 40-plusser laat je energielevel je soms wel een beetje in de steek. Maar gelukkig hebben we 10 raadgevers die jouw energielevel weer gestaag laten stijgen.  

Als 40-plusser heb je soms het gevoel dat je met je ene been nog in je tienertijd staat en met je andere al in de doodskist. Je merkt dat je lichaam niet meer is wat het in de jaren 90 is geweest, maar je jonge geest neemt nog regelmatig een loopje met je. Je wilt wel maar het gaat niet altijd, simpelweg omdat je gewoon te moe bent. Met deze tips kun je je energielevel consequent op peil houden, zodat je ouderwets kunt blijven ‘viben’.  

Slaap

Hoe het ook valt of staat, een goede nachtrust is altijd de basis. Zorg dat je dagelijks zo’n zeven tot acht uur slaapt, en goed door kunt slapen. Zo is de kans dat je uitgerust opstaat groter, en voorkom je bij ontwaken al met 1-0 achter te staan. Een ‘episch’ begin van je dag… 

Beweeg

Bewegen en sporten zorgen voor de aanmaak van neurotransmitters. Deze maken je gelukkig en zorgen voor energie. Ben je nou echt een ‘gruwelijke baas’? begin dan je dag met beweging. Dit zorgt ervoor dat je gedurende de dag die energie vasthoudt. Wordt je al ‘para’ als je aan sporten denkt? Probeer dan vooral te denken aan het gevoel wat het je na afloop oplevert.  

Stop met piekeren

Piekeren zorgt voor stress en slapeloosheid, echt niet ‘chill’ voor je lichaam dus. Je fantaseert als het ware de verkeerde kant op. Met piekeren kom je écht niet verder in het leven, dus begin met wat ‘keigave’ dromen waar je naar uit kunt kijken.  

Stop met slechte gewoontes

Stop met ‘paffen’, en ‘tappen’ van alcohol en cafeïne. Roken is gewoon slecht voor je, daarover hoeven we niet eens in de details te treden. Alcohol en cafeïne zijn ook niet ‘dope’, maar we snappen dat je soms een borreltje drinkt en je koffietje nodig hebt. Probeer het dan te matigen. Buiten dat het niks meebrengt voor een gezond lichaam, laat het je ook nog eens ‘s nachts wakker liggen. En niet kunnen slapen = piekeren = stress… En ga zo maar door met je vicieuze cirkel… 

Eet gezond

‘Tjap’ gezond, zo geef je je lichaam de juiste brandstof. Je benzineauto gooi je ook niet vol met diesel, zo werkt het ook met ongezonde voeding op de langere termijn. En laten we eerlijk zijn, als 40-plusser zijn we ondertussen toch al zo verstandig dat we ons eigen potje kunnen ‘fixen’ en niet meer naar de ‘Maccie hoppen’. 

Water

Water, het levenselixer. Ons lichaam bestaat uit 65% water, dit moeten we natuurlijk blijven aanvullen om ons ‘flex’ te blijven voelen. Neem je fles overal mee naartoe en luister goed naar je lichaam. Vaak hebben we hoofdpijn of voelen we ons ‘vet’ moe. Gegarandeerd dat als je een flinke slok water neemt, die symptomen als sneeuw voor de zon verdwijnen. 

Pauzeer

Als 40 plusser ben je al zo ingesteld op je leven dat alles maar achter elkaar door raast. Je ‘osso’ moet in orde zijn en ‘doekoes’ moeten nou eenmaal binnenkomen. Vergeet niet, onze geest is nog steeds jong en gaat als een speer. Heel logisch dus. Toch is het goed om regelmatig even een pauze te nemen, zodat je energielevel weer even op peil kan komen. 

Aanbid de zon

De zon is onze beste ‘mattie’ als het gaat om geluks-  en energie hormonen. Ga natuurlijk niet onbeschermd uren in de zon zitten. Je wilt tenslotte ook geen doorgebakken leren lap worden. Ga gewoon lekker naar buiten en neem de zon regelmatig even tot je. 

Supplementen

Er zijn ‘ontzettend veel supplementen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een potje voor jouw kwaaltje. Zoek het goed uit, of laat je adviseren door mensen die er verstand van hebben. In de winter kun je nét dat extraatje nodig hebben (zoals bijvoorbeeld vitamine D). Maar vergeet niet dat in de lente- en zomermaanden je lichaam ws. weer ‘oldschool’ werkt, en weer volop op natuurlijke wijze wordt gevoed. 

Leef je mooiste leven

En tot slot, maak een ‘fissa’ van je leven. Ga eropuit en doe leuke dingen. Geniet van de kleine dingen, en omring je met mensen die je energie geven in plaats van je leeg zuigen. Kijk je eerst als een berg tegen dat etentje op? Dan moet je juist gaan! Zeker weten dat je er toch van gaat genieten en naar huis gaat met de gedachte dat dit toch wel ‘vette shizzle’ was. 

Ons lichaam wordt nu eenmaal ouder, daar kunnen we weinig aan doen. Maar gelukkig houdt onze geest ons jong, en zijn we ontzettend flexibel in de omgang met ons ouderdomsproces. Soms moeten we het gewoon aanvaarden, minder klagen en iets minder hard willen gaan. Iedere fase in ons leven heeft uiteindelijk iets moois. Laten we vooral dankbaar blijven voor alles wat wél goed gaat en wat we wél al hebben en hebben bereikt.

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!