Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Het belang van een goede lichaamshouding

Een kromme banaan valt om als ie recht is, maar bij ons is dat toch niet zo. Integendeel, steeds meer mensen hebben een kromme lichaamshouding, en dat komt onze gezondheid niet ten goede. Wat is het belang van een goed postuur voor onze gezondheid, en wat kun je zelf doen om het te verbeteren. Dus haal die banaan uit je oor en luister goed.  

Slechte lichaamshouding en gezondheid

Een slechte lichaamshouding zorgt ervoor dat onze wervelkolom minder goed met belasting om kan gaan. Hierdoor krijgen we meestal dan ook nek-, schouder- en rugklachten. Verreweg hebben de meeste mensen hier last van, maar dat is lang niet alles. Gevolgen als hoofdpijn, gewrichtsklachten, spijsverteringsproblemen, ademhalingsklachten en een slechte bloedcirculatie zijn ook niet echt dingen om blij van te worden.   

Slechte lichaamshouding & depressie

Ja, we dachten het zelf ook al: ‘Een slecht postuur is toch juist een gevolg van een depressie?’. Dat kan inderdaad, maar uit onderzoek is gebleken dat het andersom ook kan. Een slechte houding beïnvloedt namelijk ook onze emoties en gedachten. Zo blijkt dat het zeer moeilijk is om motiverende en positieve gedachten op te roepen, op het moment dat je een ineengedoken houding hebt. Lichaam en geest zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.  

Wat is een goede lichaamshouding?

We horen het heel vaak; ‘Sta eens recht!’. Maar wat is nou een goede houding? De meeste van ons hebben werkelijk geen idee. Het gewicht van je hoofd moet in ieder geval goed recht op je wervelkolom rusten. Dus niet te ver naar voren, want dan krijg je een bochel. Maar ook niet te ver naar achteren, dat praat gewoon heel ongemakkelijk. 

Je schouders hangen ontspannen omlaag. Maar niet naar voor, want dat sluit weer je borst waardoor je ademhaling niet de ruimte krijgt die het nodig heeft. Houdt je bekken recht. Te ver naar voren maakt dat je onderuitgezakt erbij staat. Te ver naar achteren is ook niet goed, want dan staat je rug weer te hol.  

Je voeten dragen al het gewicht. Het is dus van groot belang dat deze, bij zitten, plat op de grond staan. Wanneer je staat, let er dan op dat je het gewicht goed verdeelt. Zet je knieën niet op slot want dat heeft weer gevolgen voor je rug.  

Tips

Heel veel zaken om aan te denken natuurlijk. Maar goed, ons lichaam is dan ook niet zomaar een omhulsel. Het zit hartstikke slim in elkaar, aanpassingen vragen dan soms ook wat extra denkwerk. Maar gelukkig zijn er al genoeg mogelijkheden waarmee je zelf aan de slag kunt, dus gaan met die banaan! 

Werkhouding

Zorg dat je een goede werk- en zithouding hebt. Zit rechtop, met je voeten volledig op de grond. Zo wordt er niks afgekneld. Zorg ook dat je zo min mogelijk omlaag hoeft te kijken naar een scherm, dus werk op ooghoogte. Zorg ook dat je ellebogen en polsen goed ondersteunt worden, zo voorkom je RSI klachten.  

Slapen

Een zeester of niet, probeer eens voor de verandering op je zij te slapen op een kussen wat je nek goed ondersteunt. Leg een tweede kussen tussen je benen, zoals de zwangere dames meestal slapen. Dit is de beste slaappositie voor een goede lichaamshouding, en het ligt heerlijk.  

Schoenen

Loos de stilettos! Draag lage schoenen zonder hakken. Met hoge hakken ben je niet goed in balans en komt er onnodig veel belasting op je benen en voeten. Zorg voor platte schoenen. Geen flipflops, maar gewone degelijke schoenen met voldoende ondersteuning.  

Telefoon

Stop met scrollen op je telefoon, niet goed voor je brein en al helemaal niet goed voor je houding. Gebruik een headset wanneer je belt, hierdoor kun je makkelijker een goede houding aannemen.  

Beweging

Uiteraard… Bewegen. Blijf je spieren en gewrichten bewegen. Zorg dat je tijdens het werken voldoende afwisselt met beweging, en ga sporten! Een goede houding en niet bewegen, is slechter dan een verkeerde houding en veel beweging. De plank, squats en glute bridges zijn perfecte oefeningen voor thuis, die bijdragen aan een goede lichaamshouding. Vergeet ook niet regelmatig te stretchen, je schouders en nek los te rollen.  

Dragen en tillen

Als je iets draagt, draag het dan dicht tegen je lichaam aan. Gebruik je vaak een rugzak? Zorg dan dat deze uitgebalanceerd is, laat de rugzak op je heupen rusten en niet aan je schouders trekken. Tillen, dat weten we natuurlijk. Vanuit je benen en niet vanuit je rug.  

Een goede houding is niet iets wat we binnen een week onder de knie hebben. Maar door er iedere dag bewust mee bezig te zijn verbeter je stukje bij beetje je postuur. Je bent nooit te oud om ermee te beginnen, tenzij je een banaan bent natuurlijk. Dus begin vanaf vandaag nog, en voorkom dat je de pisang met een hernia wordt.  

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!