Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

De impact van sport op het verouderingsproces

De dag waarop we ter wereld komen begint ook ons verouderingsproces al. Na tientallen jaren zorgeloos rond dartelen, slaat opeens de YOLO mentaliteit toe, komt de dertigersdip om de hoek en struikelen we over de midlifecrisis en menopauze. We worden ouder, maar blijven we onze jeugd krampachtig zoeken in crèmes of operaties. Terwijl de oplossing recht onder onze neus ligt, sporten. De impact van sporten op het verouderingsproces is veel groter dan we ooit hebben durven dromen.

Wat normaliter al onze wonden heelt, wordt nu onze grootste vijand, tijd. Hoewel we de tijd niet kunnen vertragen, kunnen we ons verouderingsproces wel vertragen. Vooral intervaltrainingen en duursporten zorgen ervoor dat onze cellen worden vergroot. Hierdoor gaat ons lichaam beter functioneren. Maar welke impact heeft sporten nou precies op ons ‘rijpingsproces’?

1. Emoties & stemming

Wanneer we ouder worden, kunnen we vaker onzeker, angstig of somber zijn. Het einde komt in zicht, en is het heel logisch dat we hierdoor wat emoties voelen. Door te sporten worden hormonen aangemaakt die ervoor zorgen dat deze emoties overstemd worden. Dopamine en endorfine geven ons een gelukkig en energiek gevoel. Hierdoor kunnen we beter met stress omgaan, trappen we de jonkies aan de kant en voelen we ons ‘on top of the world’.  

2. Balans & kracht

Naarmate we ouder worden verliezen we botdensiteit en kracht, hierdoor raken we uit balans en wordt het risico op botbreuken, valincidenten en blessures groter. Door te sporten worden deze risico’s veel kleiner. Wanneer onze spieren groeien worden we krachtiger en komt ons lichaam in verhouding. Hierdoor, en door bijv. een dagelijkse yoga ronde, wordt je balans verbeterd. Ook stimuleert sporten de botaanmaak, en is die heupoperatie voorlopig nog niet aan de orde.  

3. Focus & concentratie

Je mentale focus en concentratie wordt ook weer aangezwengeld. Je oog-hand coördinatie blijft in balans, waardoor je ook op je oude dag nog een potje darten wint. Je bent langer in staat om je te concentreren, je korte termijn geheugen verbetert en blijf je zo scherp en bijdehand als een puber.  

4. Chronische ziektes

Door te sporten neemt de kans op obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten af. Ook is bewezen dat dementie en Alzheimer minder snel een voet tussen de deur krijgen. Er lopen nog studies om de precieze impact te onderzoeken, maar de positieve effecten zijn wel al een feit.  

5. Zelfredzaamheid & mobiliteit

Als we eenmaal ouder worden, wint de wens naar zelfredzaamheid het van ijdelheid. En maar goed ook, want dat is het enige wat telt als we ouder worden. Door te sporten blijven we flexibel en mobiel, zo kunnen we nog volop genieten van onze toekomstige bridge- en bingoavonden. Alleen door een hoge zelfredzaamheid behouden we de kwaliteit van ons leven, en dat is echt het enige dat telt.  

Een jeugdige uitstraling begint niet met botox, gelukkig zijn we oud genoeg om dat te weten. Een jeugdige uitstraling begint met je energieniveau en plezier in het leven. En dat bereik je alleen door gezond, vitaal en zelfredzaam te blijven. Daar hebben wij maar één antwoord op… Blijf verantwoord bewegen en sporten! 

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!