Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Het belang van core stability in dagelijkse activiteiten

Je kent het wel, lekker op vakantie wat kiekjes schieten. Als je dan terugkijkt, vraag je je af wie die kromme Nelis op de foto is. Je was je wederom niet bewust van je houding en je krijgt weer spontaan pijn in je rug als je jezelf terugziet. Zo’n 80 tot 90 procent van de westerse samenleving heeft last van rugklachten, en dit komt voornamelijk door een slechte houding. Met een stabiele core is dat verleden tijd. En dat geldt voor nog veel meer dagelijkse activiteiten. 

Wat is core en core stability?

Je core is simpelweg je lichaam zonder je armpjes en je beentjes. Je romp dus. Hoewel we vaak denken dat het vooral gaat om je buikspieren, wordt de sterkte van je core ook bepaald door de spieren rondom je wervelkolom, je rug, en je billen. Je core vormt het stabilisatiesysteem, en daarmee de kern, van je hele lichaam. Ook beschermt het je organen en centraal zenuwstelsel. Hierdoor kun je veilig en vrijwel pijnloos je ramen lappen, swingen of de trap oplopen. Maar een sterke core heeft nog veel meer voordelen.  

Voordelen sterke core

1. Kleinere kans op blessures en rugklachten

Wanneer de spieren rondom je wervelkolom, en daarmee je core, sterk zijn, kun je veel zwaardere klussen in en rondom het huis doen. Deze spieren beschermen namelijk je wervelkolom waardoor de kans op rugklachten kleiner wordt. Ook blessures in je schouders en nek krijgen een kleinere kans om op te spelen. Het werkt zo ver door dat zelfs blessures in je benen kunnen worden voorkomen, alles staat namelijk in verbinding met je rug. Een bank naar beneden slepen wordt een eitje, en geen gehannes meer met een zeurende partner. 

2. Betere houding

Je core spieren zorgen ervoor dat je niet als de klokkenluider van de Notre Dame erbij loopt. Ze houden je wervelkolom recht en zorgen, bij voldoende training, voor een elegante S- curve. Een rechte houding ziet er mooier uit, en zorgt er ook voor dat je gewrichten minder belast worden. Ook kun je beter ademhalen en krijgt je spijsvertering beter de ruimte om zijn werk te doen, niet helemaal onbelangrijk!  

3. Mentale voordelen

Om je core te versterken moet je trainen. Dit zijn vaak isometrische oefeningen waarbij je een bepaalde houding moet vasthouden en je spieren aanspant, zoals bijvoorbeeld de plank. Een isometrische oefening is vaker mentaal moeilijker vol te houden, dan bijvoorbeeld een repeterende oefening zoals crunches. Je doet hiermee een groter beroep op je mentale kracht waardoor deze ook sterker wordt.  

4. Betere sportprestaties en kracht

Een sterke core leidt tot meer kracht en daarmee dus ook betere sportprestaties. Je core is verantwoordelijk voor stabilisatie en krachtoverdracht waardoor je met meer kracht kunt trainen. Ideaal voor je dagelijkse training thuis of in de sportschool, maar ook heel fijn om je levenspartner tijdens je wekelijkse dansavond de lucht in te krijgen.  

5. Ziet er esthetisch mooier uit

Sterke core spieren zorgen ervoor dat je er optisch slanker uitziet. Dit komt vooral door je buikspieren. Getrainde spieren hebben namelijk een continue spanning waardoor je buik een beetje ingetrokken wordt. Of dit voor het dagelijks leven echt zo belangrijk is, is nog maar de vraag. Maar het is mooi meegenomen natuurlijk.  

6. Balans en stabiliteit

Een sterke core zorgt voor stabiliteit en balans in je lichaam. Hierdoor gaan huishoudelijke klusjes en zwaardere klussen je veel beter af. Denk maar eens aan simpelweg het wegnemen van een spinnenweb in dat vervelend hoge hoekje, of het vasthouden van je baby. Dan willen we dus echt niet uit balans raken.  

Geen zin meer om als een gebochelde jammeraar door het huis te leuren? Vlieg die sportschool in, of begin lekker thuis op je matje. Heb je een stok achter de deur nodig? Overweeg dan personal trainer aan huis. Span iedere dag je buikspieren aan bij welke vorm van inspanning dan ook, en neem te allen tijde een actieve houding aan. Je bierbuik wordt kleiner, en je wordt weer de sterke en begeerde klusser waar je partner warm van wordt.   

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!