Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

Bewegen is gezond

Het menselijk lichaam is niet gemaakt om te zitten, maar om te bewegen. Vroeger werd er genoeg bewogen, denk aan de tijd dat de mens op jacht moest naar voedsel en drinken. Maar zo’n 200 jaar geleden bedacht de mens apparaten, transportmiddelen en productieprocessen zodat ze zich minder hard hoefden in te spannen. Zo kwam er een eind aan het fysiek zware werk.

Bewegingsarmoede

Na tienduizenden jaren van beweging leidt de westerse mens momenteel vooral een zittend bestaan. De mens is liever lui dan moe. Dus staat er een wachtrij voor de roltrap op het perron, terwijl de trappen ernaast leeg zijn. Onze maatschappij is ingericht op zo weinig mogelijk inspanningen. Inmiddels is duidelijk dat dit anders moet. 

De gevolgen van de bewegingsarmoede voor de gezondheid zijn groot. Nederlanders zijn de afgelopen 20 jaar gemiddeld veel zwaarder geworden. Niet alleen omdat we ongezonder zijn gaan eten, maar ook omdat we zoveel minder doen. Veel kinderen worden met de auto naar school gebracht, ze spelen minder buiten, zitten achter allerlei schermpjes. Een derde van de 7 – tot 9 jarigen, speelt vrijwel nooit buiten. 

Besteedden kinderen in 1973 nog een derde van hun vrije tijd aan televisie kijken, nu is dat bijna het dubbele. Kinderen zitten dagelijks gemiddeld 4 uur voor een schermpje en lijden 2x zo vaak aan obesitas als in de jaren 80.

Bewegen is gezond, waarom?

Bewegen is gezond, maar waarom eigenlijk? Voldoende bewegen is gezond voor je mentale en fysieke gezondheid, maar ook op sociaal vlak levert het je voordelen op. Lees verder.

Fysiek

  • Kleinere kans op hart- en vaatziekten
  • Minder risico op een verhoogde bloeddruk
  • Verlaging van het totale vetgehalte in het bloed en verbetering van de verhouding tussen de goede en slechte cholesterol
  • Sterkere spieren 
  • Soepelere gewrichten
  • Betere weerstand
  • Minder kans op overgewicht 

Mentaal

  • Ontspannend / minder stress
  • Betere nachtrust
  • Grotere concentratie
  • Prettig gevoel / voldoening
  • Minder gevoelens van neerslachtigheid of angst

Sociaal

  • Door samen te sporten met bijvoorbeeld een vriendin, familielid, buurvrouw of collega, heb je samen een gezellig contactmoment.
  • Ga je in groepsverband trainen, ontmoet je nieuwe mensen die dezelfde interesses hebben: groepsgevoel en teamspirit.
  • Ga je zelfstandig wandelen, fietsen, zwemmen of wat dan ook, dan is de kans toch echt groter om mensen tegen te komen dan dat je thuis zou blijven zitten. 

Tips om meer te bewegen

Misschien wíl je wel meer bewegen, maar weet je niet goed hoe je dit in je dagelijks leven in kunt vullen? Zeker tijdens het thuiswerken kan dit een uitdaging voor je zijn. Hierbij enkele tips om jezelf meer in beweging te krijgen;

  • Kies een vaste dag en tijd om te sporten of te wandelen, zodat bewegen een gewoonte voor je wordt.
  • Pak zoveel mogelijk de fiets i.p.v. de auto.
  • Stap een halte eerder uit de bus of tram en loop dan stevig door.
  • Maak in de middagpauze een wandeling met een collega. 
  • Neem zoveel mogelijk de trap i.p.v. de lift.
  • Ook het huishouden en tuinieren kost energie!
  • Was de auto zelf i.p.v. in de wasstraat.
  • Gebruik een stappenteller en zet dagelijks 10.000 stappen.
  • Wil je graag gaan sporten? Kies dan iets dat je leuk vindt, motivatie is het halve werk!

Kies bewust

Als je weet hoeveel lichaamsbeweging nodig is om een bepaald voedingsmiddel te verbranden, denk je er ws. eerder over na voordat je wat lekkers eet. Ben je benieuwd naar hoe lang je moet wandelen om bijvoorbeeld een saucijzenbroodje te verbranden? Check dan deze link voor een duidelijk overzicht!

Heb je een lage sportmotivatie maar wil je toch (weer) gaan sporten omdat je fitter wilt worden?

YourHealth verzorgt sinds 2007 Personal training aan huis. Wij helpen druk bezette mensen aan een slanker, fitter en sterker lichaam. Om het jou makkelijk te maken, komen we naar je toe met alle materialen die nodig zijn voor de training. Naast de trainingen krijg je een GRATIS voedingsadvies die opgesteld is door een professionele voedingsconsulent. Neem contact met ons op als je wilt weten wat wij voor jou kunnen betekenen. Of maak een afspraak voor een intake met GRATIS proefles!

Recepten E-Book

GRATIS recepten E-Book

Heb je ons E-Book al gedownload? Hierin vind je lekkere, gezonde en makkelijke recepten die passen in een gezond voedingspatroon. Download het E-Book gratis via onderstaande link.

Veel bak- en kookplezier gewenst!

Wacht ...

Er is meer van dit

Eetbuien voorkomen. 8 tips
Eetbuien voorkomen, 8 tips!
Hoe kun je eetbuien voorkomen? Eetbuien, je kent ze wel. Je voelt je verdrietig, alleen of verveeld en je weet binnen no-time wat voor lekkers…