Charlotte Hageman

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

Weg met de vakantiekilo's!

De scholen zijn her en der inmiddels weer gestart, voor anderen zit de vakantie er bijna op. Hopelijk heb je genoten van een heerlijke zomer! Waarschijnlijk heb je niet alleen van de rust genoten, maar ook van heerlijke ontbijtjes, etentjes buiten de deur en allerlei ander lekkernij dat voorbij gekomen is. We merken het al een tijdje aan de flinke toename van aanvragen. We willen weer orde op zaken stellen, van de vakantiekilo’s af en aan de slag met een gezondere leefstijl!

Gemiddeld komen we zo’n 2 tot 5 kilo aan in de zomervakantie (dus je bent echt niet de enige!). Het gebruikelijke leef- en eetritme is even losgelaten. We slapen langer, liggen lekker te luieren op ons strandbedje, eten wat vaker buiten de deur, nemen toch even een wijntje of ijsje extra en we hebben minder de behoefte om te gaan bewegen of sporten. Al met al stellen we minder eisen aan onszelf wat betreft voeding en beweging.

Dat is geen ramp, je lichaam en geest hebben immers ook ontspanning nodig en het is dan ook begrijpelijk dat je dan even minder streng voor jezelf bent. Maar het is wel van belang dat als je ermee zit, je er niet te lang in blijft hangen en de knop thuis weer weet om te zetten. Dus, is het voor jou de hoogste tijd om aan de slag te gaan met je leefstijl? Lees hier 8 tips om van je vakantiekilo’s af te komen!

 

Tip 1 : No excuses

Geen excuses meer. Begin meteen na het lezen van deze blog! Je kunt vaak heel goed excuses vinden waarom je NIET kunt gaan beginnen (te moe, te druk, een volle agenda, je hebt nog een weekend weg gepland staan, etc.). Kijk juist vanaf nu vooral waarom je WEL wilt gaan beginnen. Houd je doel voor ogen!

Tip 2 : Acceptatie

Accepteer je lichaam zoals het nu is. Het heeft totaal geen zin om je er druk over te maken. Kijk niet terug, maar richt je op het heden en de toekomst en vooral op de oplossing in plaats van op het probleem. Wijs jezelf niet af, maar wees trots dat je nu weer gezond aan de slag gaat!

Geen excuses meer. Begin meteen na het lezen van deze blog! Je kunt vaak heel goed excuses vinden waarom je NIET kunt gaan beginnen (te moe, te druk, een volle agenda, je hebt nog een weekend weg gepland staan, etc.). Kijk juist vanaf nu vooral waarom je WEL wilt gaan beginnen. Houd je doel voor ogen!

Tip 3 : Eet gezond om van je vakantiekilo's af te komen

Kies gezonde en gevarieerde voeding. Kies niet een crash dieet, dat is ongezond voor je lichaam. Je hele stofwisseling en hormoonbalans raakt ervan in de war en je lichaam komt juist in een spaarstand terecht waardoor alles sneller als vet wordt opgeslagen.

Eet zo min mogelijk of geen geraffineerde suiker, transvetten en geoxideerde vetten. Bereid en kruid je voeding zelf met verse producten en eet daarnaast voldoende (en alle kleuren) fruit en groenten. 

Je lichaam heeft brand- en bouwstoffen nodig en voldoende en verschillende voedingsstoffen. Eet daarom gevarieerd en zo onbewerkt mogelijk. Af en toe iets lekkers eten en drinken moet kunnen. Op die manier is het makkelijker vol te houden. Maar maak die keuzes bewust. Als je zorgt voor een basis van gezonde, gevarieerde voeding, kun je prima eens een wijntje drinken of genieten van een lekker stukje chocolade. Maar, met mate. 

Tip 4 : Stel doelstellingen op om je vakantiekilo's kwijt te raken

  • Wat wil je bereiken?
  • Wat heb je hiervoor nodig?
  • En wat is haalbaar voor jou?
 

Dit zijn belangrijke vragen die aan bod komen tijdens het gratis intakegesprek. Het opstellen van reële doelstellingen en subdoelen, geeft een helder beeld van waar je staat en waaraan we gaan werken. Het biedt overzicht en houvast. Ook jij kunt jezelf nu deze vragen stellen. Hierbij is het goed om te kijken naar de mogelijkheden. Dus niet naar de beperkingen. Denk oplossend en leg de lat niet te hoog voor jezelf. Want dat is toch wel één van de meeste valkuilen van mensen die willen afvallen. 

Kijk tijdens deze periode naar de dingen die goed gaan, i.p.v. wat beter kan. Houd altijd je doel voor ogen en wees trots op wat goed gaat. Focus je altijd op de oplossing in plaat van de problemen. En loopt het een keer anders dan dat je je had voorgenomen? Dan is er nog geen man overboord. Vallen is niet erg, blijven liggen. Het gaat erom hoe je ermee omgaat en of je de draad weer oppakt.

Tip 5 : Wegen en meten

Wegen is meten. Maar weeg en meet jezelf niet te vaak, anders geeft het je stress en het heeft weinig zin. 1 x in de week à 2 weken is meer dan genoeg! Vaak willen we elk grammetje verklaren, maar daar zit het ‘m niet in. Wist je dat stress een grote boosdoener is wanneer je wilt afvallen? Het remt echt je stofwisseling. Dus haal die druk eraf voor jezelf en leg de nadruk niet op – het afvallen- , maar op ‘het beter zorgen voor je lichaam’. Of ‘meer energie krijgen, een goed voorbeeld geven voor m’n kinderen, me weer lekker in m’n vel voelen’. Dat voelt minder beladen dan bijvoorbeeld perse 10 kilo te willen afvallen in korte tijd.

Tip 6 : Beweeg!

Het kan lastig zijn om het sporten weer op te pakken. Vooral de eerste 3 keren blijken het zwaarst te zijn. Je conditie is namelijk niet meer wat het was, je kracht is hoogstwaarschijnlijk afgenomen en je bent ws. na een 1/2 uur al helemaal kapot. Maar, geef niet op! Je moet even door de zure appel heen bijten. Het is normaal dat je lichaam even tijd nodig heeft om de energie, kracht en uithoudingsvermogen weer op te bouwen. Dus gedachten op nul en gaan! Weet dat het erbij hoort en dat je je na een week alweer sterker zult voelen. Vooruit kijken dus. Ga anders met iemand samen trainen, of zet lekkere muziek op zodat je er niet teveel over na hoeft te denken. JUST DO IT!

Kun je hierbij wel een stok achter de deur gebruiken? YourHealth is ruim 13 jaar ervaren in het verzorgen van Personal training aan huis. Omdat de meeste klanten willen afvallen, meer energie willen en zich weer fit willen worden, bieden wij ook een GRATIS voedingsadvies. Deze is opgesteld door onze voedingsconsulent. Want juist díe combinatie van sporten en gezond eten is de sleutel tot succes. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen kijken we naar hoe wij jou kunnen helpen bij het behalen van jouw doelstellingen.

Tip 7 : Drink voldoende water om van je vakantiekilo's af te komen

Water is ontzettend goed voor ons lichaam. Zo bevat het geen calorieën, voert het onze afvalstoffen af uit ons lichaam, we krijgen er een mooiere huid van en het verminderd ons hongergevoel. Frisdranken, koffie, vruchtensappen, energiedrankjes en alcohol kun je dan ook beter laten staan. Het beste is om enkel water of kruidenthee te drinken. Verse kruidenthee kun je heel gemakkelijk zelf maken. Denk aan verse munt thee, met gember en citroen. Of maak zelf water met een smaakje; zoals appel, komkommer en munt of water met citroen, sinaasappel, verse munt en citroen. Een andere lekkere combi is watermeloen, basilicum en sap van een limoen. Of citroen, venkel en honing. Probeer het eens uit!

Tip 8 : Niet denken, maar doen!

Wacht niet langer met uitstellen, maar begin vandaag nog met het opvolgen van deze tips om je overtollige vakantiekilo’s kwijt te raken. Niet denken, maar doen!

Psst...

Wist je dat LET’S DO IT het zusje is van YourHealth? Zij verzorgen personal training aan huis, speciaal voor vrouwen door vrouwen. Het team van YourHealth en van LET’S DO IT helpen drukbezette mensen, door bijna heel Nederland, aan een gezond, fit, sterk en slank lichaam! Dit doen wij door persoonlijke training, coaching en een gratis voedingsadvies. Wil jij ook graag sporten onder begeleiding van een professionele en ervaren personal trainer? Wij zijn jouw stok achter de deur!

Wacht ...

Er is meer van dit

error: Deze content is beveiligd!