Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 70
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Sporten met wearables

Sporten met wearables; de voor- en nadelen

In een tijd waarin we alles willen meten en weten, worden wearables in de sportwereld met open armen ontvangen. Als een strenge juf tikken de bliepjes, vibraties en motiverende meldingen ons telkens weer op onze vingers. Geweldige techniek natuurlijk, zo worden we wel de bevlogen topsporters die we altijd al wilden zijn. Maar zijn wearables echt zo handig in de sportwereld? De voor- en nadelen van sporten met wearables op een rijtje.  

Wat zijn wearables?

Wearables zijn er in verschillende soorten en maten. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze voorzien jou van data rondom je fysieke gezondheid, beweging en voeding. Doordat onze gezondheid visueel wordt gemaakt, en we continu herinnerd worden aan wat we moeten doen, moeten wearables ons gezonder maken. Voorbeelden van wearables zijn ouderwetse sporthorloges, activity trackers zoals een stappenteller, een hartslagmeter of een smartwatch. Uiteraard zijn er ook nog de talloze apps op je telefoon, tot zelfs een stressmeter die je inzicht geeft in je stressniveaus. Dacht jij dat de Belastingdienst alles van je wist? Wearables keren je pas echt helemaal binnenstebuiten.  

Voordelen

Wearables worden sterk aangeprezen in de wereld van fitness en gezondheid. Begrijpelijk, want het brengt veel voordelen met zich mee. 

1. Inzicht in gezondheid en prestaties

Wearables geven inzicht in je gezondheid en sportprestaties. Voor een personal trainer kan deze data ook heel nuttig zijn, aangezien deze niet 24 uur per dag aan je zijde kan staan. Ze leiden je door je proces, en geven ook aan wanneer je een tandje rustiger kan doen. Hierdoor haal je nog meer uit je work-out of persoonlijke plan.  

2. Preventieve signalering

Goede wearables kunnen onregelmatigheden in je gezondheid signaleren. Let wel dat er veel wearables zijn die dit claimen, maar lang niet zo betrouwbaar zijn. Goed ontwikkelde wearables kunnen ertoe bijdragen dat je vroegtijdig gezondheidsproblemen kunt opsporen.  

3. Werkt stimulerend

Buiten de dwingende bevelen om van je billen af te komen, maakt het feit dat we doelen kunnen stellen en prestaties kunnen terugkijken, ons extra gemotiveerd. Sommige wearables werken ook met spelelementen en challenges, wat het nog leuker maakt. Over het algemeen een stimulerende prikkel. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, sommigen komen nog niet eens van de bank af als het luchtalarm afgaat.  

4. Verbeterd slaappatroon

Sommige wearables tracken ook je slaappatroon. Hierdoor kun je eventueel wat aanpassingen in je slaapritueel aanbrengen waardoor je beter slaapt. Indirect zorgen wearables ook dat je beter gaat slapen doordat je gezonder leeft.   

5. Verantwoordelijkheid

De bliepjes, vibraties en dwingende meldingen geven je een gevoel van verantwoordelijkheid, je wordt er immers de hele dag door mee geconfronteerd. Daarnaast, als je een individueel sporttraject doorloopt, kun je je personal trainer ook niet meer iets wijs maken. Je kunt dan veel makkelijker verantwoordelijk worden gehouden voor je eigen inzet. Uhm, is dit een voordeel of toch een nadeel? 

Nadelen

Wearables lijken een geschenk uit de hemel. Maar zoals over iedere strenge, doch rechtvaardige, leerkracht valt er altijd wel iets te mekkeren.  

1. Oncomfortabel

Hoewel de strikte professoren maar blijven ontwikkelen, kunnen wearables toch vaak knap oncomfortabel zijn. Denk aan een schurende hartslagband bij het hardlopen, een sporthorloge die te strak of te los zit tot zelfs de GPS die wegvalt. Het leven gaat niet altijd over rozen, zullen we maar zeggen.  

2. Niet voor iedereen toegankelijk

Wearables zijn helaas niet voor iedereen toegankelijk, wat natuurlijk wel het beste zou zijn voor de maatschappij. Ze zijn vaak duur en heeft niet iedereen het vermogen om het gebruik te begrijpen. Voor sommige wearables moet je aan de universiteit gestudeerd hebben om ze überhaupt te kunnen gebruiken, laat staan interpreteren. Veel te ingewikkeld.

3. Misinterpretatie

Als gebruiker is het belangrijk dat je weet hoe de data te interpreteren. Gaat dit mis, dan kan dit ernstige gevolgen voor je gezondheid hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan de data van je hartslag- of bloeddruk. Het zou zonde zijn als je een zak zout naar binnen gaat werken om je bloeddruk omhoog te krijgen, terwijl je naar je hartslag staat te kijken.  

4. Niet altijd betrouwbaar

De data is nog niet altijd even betrouwbaar, stelt het CEG (Centrum voor Ethiek en Gezondheid). Mensen worden soms ten onrechte gerustgesteld, of worden juist bang gemaakt terwijl ze kerngezond zijn. Er valt dus nog veel te halen in de technologie. 

5. Dwangmatig

Een metervreter kan tot het dwangmatige gaan. Als je altijd maar alles aan het tracken bent, kan het je leven gaan beheersen. En echt gezelliger wordt je er niet op. Niemand van je vrienden zit namelijk te wachten op iemand die continu bezig is met calorieën, stappen en beweging. Voor je eigen stresslevel is het ook niet bepaald gezond.  

6. Blind vertrouwen maakt doof

Als je iemand bent die altijd maar uitgaat van de data op z’n hippe smartwatch, dan kun je doof worden voor je eigen lichaam. Je luistert er niet meer naar en gaat alleen maar uit van cijfers. Luisteren naar je eigen lichaam blijft essentieel voor een goede gezondheid.  

De voor- en nadelen gaan nek-aan-nek. Wij denken in ieder geval dat wearables zeer nuttig kunnen zijn bij het bereiken van persoonlijke doelen, en bij het monitoren van je gezondheid. Maar daarbij raden we ten zeerste aan je eigen gevoel niet uit het oog te verliezen, blindvertrouwen te voorkomen en het je zeker niet te laten beheersen. Als puber liet je je ook niks vertellen door opdringende leerkrachten, dus laat je nu ook niet te veel op je vingers tikken! 

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte squat

De perfecte squat Squatten, ofwel hurken in lekker ouderwets Nederlands. De Aziaten hurken de hele dag door, en de Fransen beperken zich alleen nog tot

Lees verder »