Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Spiergeheugen

Het spiergeheugen uitgelegd

Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je spiermassa weer snel opbouwt. Maar hoe werkt het precies, en gaat die vlieger voor iedereen op? Ja, ieder gezond lichaam kan dit kunstje. Er is natuurlijk wel een verschil of je na 6 maanden weer begint, of na 6 jaar bankhangen. Het spiergeheugen uitgelegd… 

Wat is spiergeheugen?

Spiergeheugen wordt ook wel ‘muscle memory’ genoemd, maar we houden het lekker Nederlands. Het spiergeheugen is het onbewuste vermogen van de spieren om bewegingspatronen te onthouden en uit te voeren. Het is geen letterlijk geheugen, maar een mechanisme tussen de zenuwen, spieren en de coördinatie tijdens het leren van bewegingen.  

Wanneer iemand dus na een langere rustperiode weer met trainen begint, is het lichaam in staat om de techniek weer snel op te pakken. De spieren bouwen zich dan sneller op dan wanneer iemand nog nooit getraind heeft. Ze worden als het ware weer wakker gemaakt, herinneren zich weer hoe ze waren en kunnen daardoor weer sneller groeien. Geweldig, ging alles maar zo in het leven. 

Het werkt het spiergeheugen precies?

Het aanleren van een nieuwe oefening kan veel tijd en concentratie vergen. Van de buitenkant lijkt het misschien een simpel proces, maar er gebeurt van alles. Een knap staaltje samenwerking tussen onze hersenen, spieren en het zenuwstelsel.  

Van aanleren...

Op het moment dat je een nieuwe oefening aanleert nemen je zintuigen alle informatie op. Zo onthoudt het de positie en beweging van je lichaam. Je hersenen sturen en coördineren de beweging, vervolgens zenden ze de signalen via je zenuwstelsel naar je spieren. Hoe vaker je de oefening doet, hoe meer je lichaam bezig is met het verfijnen van de oefening. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.  

Vervolgens zal het herhalen van de oefening de neurale verbindingen tussen de hersenen en de spieren versterken. Na verloop van tijd treedt er automatisering op. Je lichaam heeft de oefening geprogrammeerd en zijn er nieuwe verbindingen gemaakt. Vooral bij langdurige krachttraining worden er veel nieuwe verbindingen gemaakt. Ook gaan de celkernen in je lichaam zich aanpassen om meer eiwitten te kunnen produceren. Dit blijft allemaal in het geheugen liggen en wordt gebruikt als het nodig is.  

Tot herinneren.

Als je na een tijdje het trainen weer oppakt zal eerst het motorisch geheugen in je hersenen gestimuleerd worden. Je hersenen gaan de oefening weer herkennen in positie en beweging. Hierdoor heb je de techniek binnen no-time weer onder de knie, en zullen je spieren weer sneller gaan groeien.  

Vervolgens komt ook het motorisch geheugen in je spieren op gang. De nieuwe verbindingen, zenuwbanen en celkernen, die in het verleden zijn gemaakt, liggen er nog steeds. Ze kunnen zo’n 5 tot 10 jaar in je lichaam aanwezig blijven. Ook als je ze in die periode niet gebruikt hebt. Ze hoeven dus niet opnieuw aangemaakt te worden, waardoor je spieren weer sneller aan de slag kunnen. Onze spieren zijn dus niet bepaald dement. 

Alle inspanningen in het verleden zijn dus niet voor niks geweest. Als de diesel eenmaal weer op gang is, ben je echt wel weer snel op je oude niveau. Het enige wat je hoeft te doen is van de bank afkomen. 

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!