Charlotte Hageman

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

Een kettlebell, wat is het en waarom is het zo effectief om ermee te trainen? De kettlebell is een gietijzeren gewicht dat lijkt op een kanonskogel met een handvat eraan. Vaak zijn ze te verkrijgen in gewichten van 8, 16, 24, 32, 40 en 48 kilo. Eeuwen geleden werd de kettlebell gebruikt in Rusland voor allerlei trainingsdoeleinden. Vooral sporters en militairen trainden ermee. Tegenwoordig staan ze haast standaard in iedere sportschool. Ook onze personal trainers maken graag gebruik van de kettlebell tijdens de personal training met onze klanten.

Waarom trainen met de kettlebell?

Laten we bij het begin beginnen. De kettlebell is als het ware een grote bonk staal met een grote ‘lus’. In bijna alle oefeningen gebruik je de kettlebell door deze vast te houden aan de lus, terwijl al het gewicht van de kettlebell in de grote ‘bonk’ zit. En hier zit juist de grote kracht van de kettlebell.

Normale Dumbells hebben namelijk aan beide kanten evenveel gewicht en zijn verbonden in het midden. Hierdoor ligt het zwaartepunt van de Dumbbell altijd in je hand. Bij een kettlebell is dit het geval. Waarom niet? Doordat het zwaartepunt van je hand af ligt. Op deze manier word je core meer aangesproken. Het zet je stabiliserende spieren in beweging. Je explosieve kracht gaat omhoog en bereikt dus meer resultaat met minder moeite doordat er zoveel spieren worden aangesproken. Met een kettlebell power workout van slechts 20 minuten kun je al zo´n 400kcal verbranden. Tenslotte gaat je ook conditie vooruit. Lees hier meer over in onze blog.

Met de kettlebell train je niet alleen je kracht, maar ook je balans, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en conditie. Je combineert dus kracht en cardio en één workout!

1. Sterkere buikspieren door de kettlebell

We zeiden het net al even; door het trainen met een kettlebell, spreek je je core aan. Met je core bedoelen we alle spieren in je romp; dus je buikspieren (ook je schuine) maar ook je midden- en onderrugspieren. Vooral deze spieren zorgen voor heel veel stabiliteit. Die stabiliteit is essentieel omdat het ervoor zorgt dat je tijdens bijna alle oefeningen meer kracht kunt zetten. Tevens krijg je veel meer balans, doordat je je evenwicht beter kunt bewaren in lastige situaties. Door het trainen versterk je al deze spieren.

2. Verbetering van je houding

Doordat het zwaartepunt van je lichaam af ligt, kost het je spieren meer moeite om het lichaam in balans te houden. Alle bewegingen zijn tenslotte net wat anders en vereisen ook een betere houding. Om de balans te houden, worden de stabiliserende spieren, de kleine spieren die het evenwicht houden, aangespannen. Door deze spieren te versterken, word je stabiliteit verbeterd en worden blessures voorkomen. Zo wordt de kans bijvoorbeeld kleiner dat je gewrichten uit de kom zullen gaan, mits je de oefening goed uitvoert uiteraard. Of je doel nou spiermassa, kracht of cardio is, doordat er meer spieren worden aangespannen, krijg je meer resultaat.

3. Meer explosieve kracht

Je kunt veel vloeiende bewegingen maken met een kettlebell. Neem bijvoorbeeld de oefening ‘Kettlebell Swing’. Hierbij stoot je één keer om vervolgens de kettlebell letterlijk te laten swingen van boven naar beneden. Door dit soort oefeningen ontwikkel je explosieve kracht. Dit heeft veel functionele voordelen, want zeg nou zelf; wie wil er nou niet meer kunnen tillen en sterker zijn?

4. Een betere conditie

Je spreekt altijd meerdere spieren aan tijdens een kettlebell oefening. Hierdoor bereik je meer resultaat met minder moeite. Is je doel spiermassa, gebruik hiervoor dan weinig herhalingen, 5 tot 12, met een zwaarder gewicht om tot maximale spiergroei te komen. Wil je je meer focussen op een atletischer lichaam of je conditie? Doe dan 20+ herhalingen met een lichter gewicht. Het gewicht kun je bij beide oefeningen iedere keer naar kunnen opbouwen. Je verbrand razendsnel kilocalorieën wanneer je met deze oefeningen aan de slag gaat.

5. Vetverbranding door de kettlebell

Doordat je meer spiergroepen activeert tijdens je training, kost het je lichaam meer energie en verbrandt je meer calorieën. Door de kettlebell oefeningen neemt de vetvrije spiermassa toe, en meer spierweefsel zorgt voor meer calorieverbranding in de ruststand. Dit betekent dat je ook ná de workout nog steeds vet verbrandt. Uiteraard heeft je eetpatroon hier ook grote invloed op. Op het moment dat je goede voeding combineert met de kettlebell oefeningen, zal het effect op de vetverbranding veel groter zijn.

Wacht ...

Er is meer van dit

error: Deze content is beveiligd!