Charlotte Hageman

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

HIIT training

  • Wat is het?
  • Waarom is deze manier van trainen zo effectief voor je vetverbranding?
  • Wat zijn de gezondheidsvoordelen?
  • En voor wie is het geschikt? Lees erover in onze blog hieronder!

Wat is het?

HIIT training, oftewel High Intensity Interval Training, is een cardio/interval training waarbij je een combinatie maakt van een lage intensiteit interval met een hoge intensiteit interval. Voorbeeldje; Je begint met 2 minuten hardlopen en vervolgens ga je 1 minuut sprinten. Interval betekent letterlijk de rust/tijd tussen twee momenten. In de tijd dat je intensiteit laag is bouw je weer wat kracht op om er vervolgens weer volledig tegenaan te gaan! De HIIT training is dus een manier van trainen. Het is niet een sport op zich.

Goed voor je vetverbranding

De HIIT training is een effectieve manier van trainen wanneer je je (sport)prestaties wilt verbeteren of je vetverbranding wilt stimuleren. Daarnaast is het best een pittige manier van trainen, omdat je tijdens de actieve interval alles geeft. Hiermee activeer je je stofwisseling en vetverbranding, want je lichaam heeft op dat moment de energie hard nodig.

Je zult dus op een effectieve manier calorieën verbranden. En dan niet alleen tijdens het trainen, maar ook juist erna. Je spieren hebben namelijk uren na de training nog energie nodig. Dus ook dan verbrandt je lichaam nog calorieën, wat gunstig is voor je gewicht. HIIT training is dus ideaal wanneer je door sporten wilt afvallen.

De gezondheidsvoordelen

  • HIIT training versnelt je stofwisseling en vetverbranding.
  • Het is een effectieve manier van trainen; zo verbeter je met de HIIT training je conditie, spierkracht en je valt erdoor af (mits je ernaast gezond eet).
  • Je versterkt hiermee je hart en longen.
  • De HIIT training is een goede manier om meer spiermassa aan te maken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld duursporten).

Is een HIIT training iets voor mij?

Ben je sportief en wil je effectief trainen omdat je snel resultaat wilt behalen? Dan kan de HIIT training echt iets voor jou zijn. Voor beginnende sporters kan de HIIT training te hoog gegrepen zijn, omdat je tijdens zo’n training best wat van je lichaam vraagt. Maar ben je een ervaren sporter en wil je je sportprestaties verbeteren en/of afvallen, dan kan het een zeer efficiënte methode zijn om je vetpercentage te verlagen en om je conditie en kracht te verbeteren.

In sommige gevallen wordt HIIT-training ook afgeraden. De training vraagt namelijk veel energie en heeft dan ook de nodige opbouwfase nodig. Daarbij moet je er ook goed op letten dat je niet teveel van je lichaam vraagt en dus overtraind raakt. Anders gaat het averechts werken, wat weer effect heeft op je resultaat. Het is daarom ook altijd verstandig om eerst bij een trainer of sportschool advies te vragen. Het is van belang dat je altijd met een goede warming-up start en afsluit met een cooling-down. Begin niet al te enthousiast met de HIIt training, maar bouw het rustig op en begin met 1 á 2 keer per week.

Voorbeeld van een HIIT training van onze trainster Ruth

Alles 30 seconden en dan 10 seconden rust. Daarna 2 minuten rust en alles nog 2 keer herhalen (in totaal alles 3 keer), LET’S DO IT!

  • Jumping Jacks
  • Squat Jumps
  • Lying kicks
  • Lung jumps
  • Mountain climbers
  • Squat tep voeten
  • Plank jumping jacks
  • Opdrukken
  • Burpees

Begeleiding nodig van een Personal trainer?

Heb je behoefte aan begeleiding? YourHealth verzorgt sinds 2007 Personal training op jouw gewenste locatie. Train je bij voorkeur met een vrouwelijke personal trainer? Dat kan, want LET’S DO IT Personal training is het zusje van YourHealth. Zij verzorgen personal training speciaal voor vrouwen, door vrouwen.

Het team van YourHealth bestaat uit zo’n 40 professionele en ervaren Personal trainers en is actief in Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Brabant en in Noord-Limburg. Wil je graag aan huis getraind worden of lekker buiten? Wij zijn jouw personal trainer waar en wanneer jij wilt en zijn jouw stok achter de deur! Wist je dat je bij YourHealth samen kunt trainen, zonder extra kosten? Neem contact met ons op voor meer informatie of maak een afspraak voor een gratis intakegesprek. 

Wacht ...

Er is meer van dit

error: Deze content is beveiligd!