Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Frisdrank: het vloeibare snoep en gevaren ervan

Ondanks dat we eigenlijk weten dat het pure suiker in een flesje is, hebben we soms gewoon enorm veel zin in een heerlijk glaasje frisdrank. Koud, lekker bruisend en misschien zelfs met een schijfje citroen of sinaasappel erbij: wat een verwennerij. Frisdrank is een populaire drank, maar het wordt ook wel het vloeibare snoep genoemd. Hoewel het een lekkere traktatie is, kunnen we het ook maar beter houden voor speciale gelegenheden want frisdrank is niet zo onschuldig als we soms denken.  

Wat is frisdrank?

Frisdrank zijn suikerhoudende dranken die vaak ook prik bevatten. Het is vaak een erg populair drankje dat door veel mensen onschuldig bevonden wordt. Frisdrank bevat grote hoeveelheden suikers waardoor het soms ook het vloeibare snoep wordt genoemd. Per glas kan er soms tot wel 27 gram suiker in het drankje zitten. Dat zegt je misschien niet zoveel, maar 27 gram suiker staat gelijk aan 6,5 suikerklontjes. 

De meesten worden hier steeds meer van bewust en zoeken daarom naar alternatieven. Frisdrankproducenten weten dit en ontwikkelden daarom suikervrije frisdranken die vaak een ‘light’ of ‘zero’ versie zijn van de originele drank. Het klopt dat deze varianten suikervrij zijn, maar om de zoete smaak te behouden worden kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam toegevoegd. Als je kiest voor een light of zero versie van je favoriete drankje, weet je dat je minder suikers en dus minder calorieën binnenkrijgt dan bij de originele versie. Toch biedt een suikervrij drankje niet altijd de oplossing, want ook zoetstoffen werken verslavend en werken bovendien ook tandbederf in de hand. 

De gezondheidsrisico's van frisdrank

Overzicht van hoeveel suikerklontjes er zitten in een bepaalde frisdrank

Frisdranken bevatten grote hoeveelheden suikers of kunstmatige zoetstoffen, cafeïne en andere additieven en brengt daarom enkele gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo kan de grote inname aan suiker leiden tot obesitas, een verhoogd risico op diabetes en een te hoge bloeddruk. Ruil je de suikerhoudende frisdrank in voor een suikervrije versie, dan loop je nog steeds risico op eerder vermelde aandoeningen. Bovendien werken suiker en kunstmatige zoetstoffen erg verslavend, waardoor het moeilijk kan zijn om de verleiding te verstaan. Veel mensen zijn onbewust verslaafd aan suikers en frisdrank is vaak de verborgen dader. De hoeveelheid suiker in frisdrank wordt vaak onderschat en het is niet zo makkelijk om af te kicken van suikers. Je lichaam is er zo aan gewend dat je gaat verlangen naar suikers en in sommige gevallen ook hoofdpijn krijgt. Daarnaast bevatten frisdranken ook veel calorieën, wat dan weer zorgt voor gewichtstoename. 

Frisdranken kunnen omwille van de hoge hoeveelheden suikers en zoetstoffen ook bijdragen aan tandbederf. Suiker tast het glazuur van je tanden aan en dit zorgt voor cariës of ‘gaatjes’ in de tanden. Daarnaast bevatten veel frisdranken ook cafeïne en andere additieven die in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor het lichaam en kunnen leiden tot slaapproblemen, hoofdpijn en een verminderde concentratie. Omdat frisdrank ook zuur bevat, kan dit de maagwand irriteren en de spijsvertering verstoren. Omwille van de hoge hoeveelheid suiker in frisdrank wordt frisdrank soms ook het vloeibare snoep genoemd. We weten dat snoep ongezond is voor ons en daarom is het ook belangrijk om de consumptie van frisdrank te beperken en gezondere alternatieven te zoeken. 

Gezonde alternatieven voor frisdrank

Om het vloeibaar snoep te vermijden, heb je wilskracht nodig. Maar als je de vele gezondheidsrisico’s in gedachten houdt, wordt het iets makkelijker om te kiezen voor een gezond alternatief. Zo is water altijd een goed idee. Kies je voor water met prik, voeg dan een lekker schijfje citroen, sinaas of ijsblokjes toe. Zo maak je je drankje ineens een stuk interessanter. Een ander gezond alternatief voor frisdrank is bijvoorbeeld kruidenthee of een vers geperst groentesapje. Let wel op, als je sap niet vers maar gekocht is, dan is het ook een frisdrank en bevat het hoge hoeveelheden suikers. Plantaardige kan ook een goed alternatief zijn. Als je op veilig wilt spelen, is water of thee het beste alternatief voor frisdrank. 

Eentje dan…

Het is duidelijk dat frisdrank te vergelijken is met vloeibaar snoep en veel gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Zo bevatten de meeste frisdranken enorm veel suikers, soms wel tot 27 gram of 6,5 suikerklontjes. Deze suikers brengen ook calorieën met zich mee, wat kan leiden tot obesitas, diabetes en een te hoge bloeddruk. Probeer daarom je frisdrank inname te beperken en te zoeken naar gezonde alternatieven zoals water of thee. Heb je toch een keer echt zin in een glaasje frisdrank? Houd het dan bij één glas en schakel nadien over naar een gezonder alternatief.  

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!