Zoek
Sluit dit zoekvak.
Uitstekend
4.9
Gebaseerd op 72
js_loader
Uitstekend
gebaseerd op 57

Massages en krachttraining

Massages en krachttraining, hoe zit dat nou?

Zo’n 2700 jaar voor Christus gebruikten de Chinezen het al om yin en yang in balans te houden, en in Thailand zijn ze nog altijd goedkoper dan een Big Mac menu: massages. Alleen al bij het horen van het woord raken we in extase. Een weldaad voor lichaam en geest, zo ook in de wereld van krachttraining. Maar hoe zit dat nou precies

Voordelen massages

Naast de Chinezen wisten de Grieken het ook al. Na de marathon van de bekende oude Griekse koerier of vóór een potje discuswerpen, werden de spieren gemasseerd. De oude Grieken wisten toen al dat massages voor én na het sporten flinke voordelen opleveren.

  • Massages helpen bij het verminderen van spierpijn;
  • De bloedcirculatie wordt gestimuleerd waardoor het herstelproces sneller verloopt;
  • De flexibiliteit wordt verbeterd doordat het de spieren helpt te ontspannen;
  • De kans op blessures wordt kleiner doordat de spieren soepel en flexibel blijven;
  • Door een sneller en beter herstel verbeteren daaropvolgend ook de sportprestaties;
  • Door de afgifte van endorfines tijdens een massage wordt stress verminderd.

Wanneer een massage?

Na een stevige workout even lekker gemasseerd worden is ultiem genieten. Het beste is natuurlijk om binnen een paar uur na de training goed gekneed te worden. Dit mag uitlopen tot maximaal 48 uur na de training, om er nog je voordeel uit te halen met betrekking tot je herstel. Uiteraard ook zonder een training zijn er nog voordelen uit te halen, een massage tijdens een dagje luieren in een wellnesscentrum is gelukkig dus nog steeds geoorloofd.

Meestal gaan we voor een massage ná onze workout, maar vooraf mag ook. Alhoewel de essentie van de massages dan wel verschillen. Vóór een workout mogen de massages wat korter en zachter zijn. Je wilt tenslotte geen pijnlijke spieren hebben voordat je ze gaat pompen, en je wilt ook niet in slaap vallen. Na je workout mag een massage wat steviger en langer zijn. Ontstekingsreacties, vermoeidheid en stijfheid in de spieren moeten namelijk voorkomen worden, ook moet de bloedcirculatie even flink gestimuleerd worden zodat alle afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden. Een paar stevige handjes is dan wel nodig.

Welke massage?

In de wereld van massages zijn er genoeg variaties te vinden. Met een sportmassage sla je de plank nooit mis, maar er zijn nog genoeg andere soorten die een verrassend fijne werking hebben voor of na je krachtoefeningen.

Voor je workout

Voor je workout is het goed om je spieren vooral te laten ontspannen, een ontspanningsmassage is dan de aangewezen vriend. Maar let op: niet langer dan 30 minuten en met zachte handjes. Denk dan aan een oliemassage, aromatherapeutische massage, een Zweedse of Ayurvedische massage.

Na je workout

Na je workout moeten die spieren even flink los gerammeld worden, hoe dieper hoe beter. Naast de traditionele sport- en bindweefsel massage bereik je hetzelfde effect ook met een Thaise, Chinese, deep-tissue of Shiatsu massage.

Niet meteen de mogelijkheid om voor je wedstrijd of na je training op de massagetafel te liggen? Dan kun je natuurlijk nog altijd zelf aan de slag gaan met een foamroller, of je partner aan het werk zetten. Maar goed, als yin en yang op welke manier dan ook in balans moeten blijven, adviseren we dat laatste niet.

Wacht ...

Er is meer van dit

De perfecte deadlift

De perfecte deadlift Een gids voor de perfecte deadlift Hij klinkt misschien een beetje luguber, maar de deadlift is één van de meest geliefde oefeningen

Lees verder »

Spiergeheugen

Spiergeheugen Het spiergeheugen uitgelegd Je hebt er misschien al vaker over gehoord, het spiergeheugen. De geniale functie van je lichaam dat, na een sportpauze, je

Lees verder »
error: Deze content is beveiligd!