Charlotte Hageman

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

Afvallen door sporten, 5 tips!

Wie voldoende beweegt, merkt dat sporten een positieve invloed heeft op zijn gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Sporten en een gezond voedingspatroon helpt je bij het afvallen. Het levert je een slanker, strakker, fitter en sterker lichaam op. Om resultaat te kunnen boeken, hebben we hieronder 5 tips voor je op een rij gezet.

Tip 1. Wil je door sporten afvallen? Doe aan krachttraining!

Wil je een slank, fit, strak en sterk lichaam? Dan is krachttraining de oplossing! Door krachttraining bouw je namelijk spiermassa op. En hoe meer spiermassa je hebt, hoe sneller je stofwisseling en vetverbranding. Een bijkomend voordeel is dat je door krachttraining een betere belijning krijgt. Je wordt dus strakker en ook nog eens sterker! Hieronder vind je enkele tips over krachttraining.

Tip 2. Wissel je trainingen af

Doe niet iedere week dezelfde oefeningen. Anders raken je spieren gewend aan die belasting en boek je geen resultaten meer. Je spieren willen juist iedere keer weer geprikkeld worden om te kunnen groeien, dus breng variatie in je training! Naast die lichamelijke ontwikkeling zorgt afwisseling tevens voor een hogere sportmotivatie.

Breng variatie aan in je trainigen bijvoorbeeld aan de hand van het FITT principe; frequentie, intensiteit, type en tijd. Vind je het lastig om iedere keer weer een nieuwe training te bedenken? Wellicht is een YourHealth Personal trainer iets voor jou?! Wij trainen onze klanten thuis of buiten en nemen alle sportspullen mee die nodig zijn voor een training. Lees hier meer over Personal training aan huis.

Tip 3. Wil je afvallen? Verhoog je hartslag tijdens het sporten.

Je traint effectief wanneer je in hoog tempo traint, dus als je pittige oefeningen doet en als je je hartslag hoog houdt tijdens de training. Zo zou je kunnen kiezen voor een HIIT training; in een korte tijd doe je een complete workout. Daag jezelf lekker uit en verhoog je hartslag!

Tip 4. Neem voldoende rust als je gaat sporten om te gaan afvallen.

Wist je dat je spieren pas ná je training worden opgebouwd? Geef je lichaam dan ook rust na een training. Doe niet vaker dan 3x in de week aan krachttraining, met steeds een rustdag ertussen. Slaap hiernaast voldoende, want slaap is belangrijk voor de het herstel van je spieren. Wist je dat slaaptekort een risicofactor is voor teveel eten, overgewicht en zelfs diabetes?

Tip 5. Eet voldoende eiwitten als je wilt afvallen door sporten.

Je wilt afvallen door te gaan sporten. Maar omdat je meer gaat sporten, heeft je lichaam extra eiwitten nodig. Eiwitten heb je namelijk nodig voor onder andere het herstel en opbouw van je spieren. Waar zitten zoal eiwitten in? Eiwitten haal je uit vlees, bijvoorbeeld uit rundvlees, kipfilet, kalkoenfilet. Maar ook uit vis. Denk aan forel, zalm, tonijn, kabeljauw, sardientjes, haring en garnalen. Daarnaast bevatten zuivelproducten ook eiwitten, zoals kwark en ook eieren. Ook noten bevatten eiwitten, net als peulvruchten en bonen.

Als je wilt afvallen, is het nodig om naast het sporten, gezonder te gaan eten. Voeding speelt namelijk een belangrijke rol in je sportprestaties en algehele gezondheid. Gezonde voeding en voldoende beweging is de basis voor een vitaal lichaam! Kun je hierbij wel een stok achter de deur gebruiken? YourHealth verzorgt personal training aan huis of buiten, door bijna heel Nederland. Naast de trainingen krijg je tevens gratis een voedingsadvies die opgesteld is door onze voedingsconsulent. Neem contact met ons op voor meer informatie of maak een afspraak voor een gratis intakegesprek met één van onze personal trainers.

Wacht ...

Er is meer van dit

error: Deze content is beveiligd!