Welke noten zijn gezond?

Dat noten gezond zijn, dat is je waarschijnlijk wel bekend. Je hebt er ook over kunnen lezen in onze HealthBlog ‘Zijn noten gezond?‘. Maar welke noten zijn eigenlijk gezond te noemen en waarom?

 

1. Amandelen

  • Een handje amandelen van 28 gr (oftewel een portie) bevat maar liefst 37% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E
  • Vitamine E is een belangrijke antioxidant die o.a. je spierweefsel in stand houdt en je lichaam beschermt tegen vrije radicalen die je cellen verouderen
  • Deze vitamine E bevindt zich in de bruine schil van de amandel. Dus koop om die reden bij voorkeur de bruine i.p.v. de witte amandel.
  • Amandelen zijn verder een bron van magnesium, fosfor, koper, mangaan en vitamine B2
  • Dagelijks een handje amandelen eten, heeft een zeer positief effect op je hart omdat ze cholesterol verlagend werken.

2. Cashewnoten

  • Cashewnoten hebben de minste calorieën per 100 gr.
  • Ze zijn rijk aan koper. Met 40 gr krijg je je dagelijkse portie koper al binnen. Koper heeft je lichaam nodig om ijzer te verwerken, vrije radicalen op te ruimen, botweefsel te ontwikkelen en om haar- en huidpigment (melanine) aan te maken.
  • Het beschermt je tegen bloedarmoede en darmkanker

3. Hazelnoten

  • Hazelnoten bevatten de grootste hoeveelheid foliumzuur per 100 gr (belangrijk voor zwangeren)
  • Rijke bron aan vitamine E, koper en mangaan

4. Macadaminoten

  • Bevat veel mangaan. Een handje macadaminoten bevat meer dan de helft van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan. Mangaan is voor behoud van sterke botten, en helpt je bij de bescherming van je lichaamscellen en de stofwisseling van koolhydraten, cholesterol en aminozuren.
  • Macadaminoten bevatten de meeste onverzadigde vetzuren van alle nootsoorten, wat je beschermt tegen hart- en vaatziekten omdat het je LDL cholesterol verlaagd
  • Bevat veel calorieën/energie, dus als je veel energie uit je voeding wil halen (voor het sporten bijvoorbeeld), ga dan voor de macadaminoten

5. Paranoten

  • De paranoot bevat een grote hoeveelheid aan selenium. Door slechts een grote noot per dag te eten, krijg je je dagelijkse portie selenium al binnen. Selenium is een krachtige antioxidant die het risico op kanker kan verkleinen. Het beschermt en repareert beschadigd DNA

6. Pecannoten

  • De pecannoten zijn rijk aan zink en vitamine B1. Zink heb je nodig voor de opbouw en herstel van je weefsels. Vitamine B1 is nodig voor het omzetten van koolhydraten die je binnenkrijg vanuit je voeding, in energie
  • Pecannoten bevatten meer meervoudig onverzadigde vetzuren ten opzicht van de meest andere nootsoorten. Met een handje pecannoten per dag kun je je slechte cholesterol al verlagen en dus je lichaam beschermen tegen hart- en vaatziekten

7. Pistachenoten

  • Pistachenoten zijn een van gezondste nootsoorten. Ze bevatten namelijk veel antioxidanten.
  • Als je last hebt van een verhoogd niveau slecht LDL cholesterol, dan worden deze noten het meest geadviseerd. Een a twee porties pistachenoten blijken het LDL cholesterol in je bloed aanzienlijk te verlagen.
  • Als je wil afvallen, zijn de pistachenoten een verstandige keus om te eten. Ze bevatten namelijk minder calorieën in vergelijking met de andere nootsoorten. En waarschijnlijk eet je er minder van omdat je er meer moeite voor moet doen ten opzichte van noten zonder schil.
  • Het is wetenschappelijk bewezen dat het eten van pistachenoten helpt bij afvallen. Mensen die 24 weken de pistachenoten aten:
    • Verloren bijna 2 cm van hun taille
    • Hadden heel duidelijk een lager cholesterol gehalte in hun bloed
    • Net als een stabielere bloedsuikerspiegel
    • En hadden minder last van ontstekingen.

De meervoudig onverzadigde vetzuren in de pistachenoten zouden gunstig zijn voor het verbranden van buikvet.

8. Walnoten

  • Ze zorgen voor een betere prestatie op cognitief vlak
  • Walnoten bevatten omega 3 vetzuren. Deze helpen je bij de verbranding van je vetten, het helpt hongergevoel te voorkomen en houden je hersenen in topconditie
  • De walnoten zijn rijk aan antioxidanten die virussen en bacteriën in je lichaam neutraliseren

Conclusie : Welke noot is nou het gezondst?

  • Iedere noot is uniek in zijn voedingswaarde. Daarom is niet te zeggen welke noot het beste voor je is. Varieer dan ook zoveel mogelijk in je keuze. Op die manier krijg je verschillende voedingsstoffen binnen.
  • Rauwe noten zijn gezonder dan de gebrande en/of gezouten noten. Tijdens het roosteren gaan er voedingsstoffen verloren, waaronder de goede vetzuren en aminozuren. Dit is dan ook de reden waarom de onbewerkte, rauwe noten het beste is om te kiezen
  • Noten zijn erg waardevol voor je gezondheid en gewicht. Door regelmatig een kleine portie te eten, verminder je de kans op ziektes en het helpt je bij het afvallen.

Varieer, eet er niet teveel van (max dagelijks 30 gr), kies de rauwe, ongezouten noten en bij voorkeur de biologische variant zodat je een deel van de bestrijdingsmiddelen ontloopt. Houd verder een gezond voedingspatroon aan.

YourHealth Personal training

  • Personal trainer aan huis, op kantoor of lekker buiten
  • Voedingsbegeleiding is inclusief
  • Training met meerdere personen is mogelijk voor dezelfde prijs
  • Professionele Personal trainers
  • Betrouwbaar
  • Resultaatgericht
  • Het trainingsschema en voedingsplan wordt afgestemd op jouw mogelijkheden en wensen
  • Je traint in je eigen tempo
  • Voor jong en oud
  • Intake is gratis
  • CONTACT
Bronvermelding : https://www.puurfiguur.nl/gezonde-noten | Lekkere recepten nodig? Zie deze link