Aan onze voeding wordt vaak suiker toegevoegd. Waarom? Onder andere voor de smaak, textuur of voor een langere houdbaarheid van het product. Vaak staan we er niet bij stil hoeveel suiker er in een product zit. Wist jij bijvoorbeeld dat er in kant en klare soepen veel suiker zit (en veel zout overigens ook!)? Maar ook aan ketchup, knakworstjes, fruitsappen, sausjes, vleeswaren, chips en toastjes wordt suiker toegevoegd. Dit is nog maar een greep uit het assortiment.

Het beste voor je lichaam zou zijn om te stoppen met het eten van suikerrijke ‘voeding’ en om alles zelf vers te bereiden. Maar goed, ik ben zo re√ęel dat dit niet voor iedereen weggegeld ūüėČ Zeker niet in deze maatschappij.

Afbouwen en minderen is wel haalbaar! Het is aan het begin misschien een beetje wennen, maar uiteindelijk zul je zien dat je smaak zal verbeteren, je meer energie krijgt en dat je minder last krijgt van snaaibuien. Uiteindelijk val je erdoor af en krijg je er een gezonder en fitter lichaam door. Ga ook jij de uitdaging aan om minder suiker te gaan eten/drinken? Lees hier 7 tips die jou hierbij kunnen helpen.

Tip 1 : Stop met het drinken van kant en klare vruchtensappen, energiedranken en frisdrank

Kant en klare vruchtensappen, energie- en frisdranken bevatten lege, loze calorie√ęn. Vervang deze dikmakers voor water of lekkere kruidenthee. Wist je dat je heel gemakkelijk zelf kruidenthee kunt maken? Voeg aan het gekookte water stukjes gember toe met een beetje citroensap en tijm. Heerlijk! Zo zijn er veel meer receptjes, Google maar eens als jou dat leuk lijkt. Het voorjaar komt eraan, hoe lekker is het om dan zelf aan de slag te gaan met vers fruitwater. Vul een waterkan met water en voeg er fruit aan toe, zoals schijfjes sinaasappel, kiwi of citroen. Lekker, en het ziet er ook nog eens heel feestelijk uit!

Tip 2 : Stop met suiker in je thee of koffie

Voeg geen suiker meer toe aan je thee of koffie. Ook dit zal misschien even wennen zijn, maar uiteindelijk ga je het echt lekker vinden en wil je niet anders.

Tip 3 : Bereid zoveel mogelijk vers

Stop met koken met pakjes en zakjes. Maak pastasauzen zelf van verse tomaten. Kruid je gerechten met verse of gedroogde kruiden. Bereid soepen zelf, etc. Bij de supermarkten hebben ze tegenwoordig zoveel keus in vers pakketten. Misschien is dat iets voor je?

Tip 4 : Ken de schuilnamen voor suiker

Er zijn zoveel schuilnamen voor suiker. Hieronder staat een overzicht. Zo herken je alle suikers op de etiketten.

Tips om minder suiker te eten 2

Tip 5 : Kies voor volkoren producten

Eet i.p.v. de witte rijst, zilvervliesrijst. Ben je niet overgevoelig voor gluten? Kies dan volkoren brood in plaats van wit brood en pak de volkoren pasta. De gewone pasta, witte rijst en het witte brood laat je bloedsuikerspiegel snel dalen en pieken. Deze schommelingen zorgen voor vermoeidheidsklachten en je trek in zoetigheid wordt erdoor gestimuleerd. Uiteindelijk leidt dit tot gewichtstoename. Wissel de tarwe af met bijvoorbeeld quinoa, boekweit, haver of rogge.

Tip 6 : Zorg voor gezonde tussendoortjes

Hoe meer gezonde en verse hoofdmaaltijden, hoe beter. Maar ook de tussendoortjes zijn belangrijk. Denk aan fruit, een handje ongebrande, ongezouten noten, rauwkost, rijstwafels belegd met een gekookt eitje en rauwkost of plakjes avocado, etc.

Tip 7 : Af en toe iets lekkers moet kunnen

Ik hou van de middenweg. Perfectie bestaat niet en zeker niet als het gaat om voeding. Elke dag 100% gezond eten is niet haalbaar of in ieder geval mega lastig vol te houden. Daarom kun je best eens iets eten dat minder gezond is. Maar maak die keuzes bewust. Eet bijvoorbeeld samen een taartje in plaats van ieder een. Of af en toe een patatje halen moet kunnen, maar bak dan zelf de (bio) hamburger erbij en eet ernaast of vooraf wat rauwkost en deel de mayonaise. Wil je een keer chips, kies dan de naturel smaak omdat hieraan geen suiker toegevoegd wordt (lees goed het etiket) en eet eens met je linker hand. Op die manier eet je bewuster en langzamer. Ook uitdeelzakjes kunnen goed werken in plaats van de grote voordeelzakken. Op die manier blijft het leuk omdat je het beter kunt volhouden. Meer weten over suiker? Lees hier onze Health blog.

YourHealth Personal training

  • Wij staan voor professionaliteit en betrouwbaarheid
  • Het team van YourHealth bestaat uit gediplomeerde en enthousiaste personal trainers. Wij zijn actief in de provincies Utrecht, Noord- en Zuid Holland, Noord – Brabant en Gelderland
  • Onze Personal trainers komen bij jou aan huis, op kantoor of verzorgden de training lekker buiten in de natuur
  • Je krijgt een afwisselend trainingsschema dat voor jou op maat gemaakt wordt
  • Jouw doelstellingen, wensen en mogelijkheden staan voorop. We vinden het belangrijk dat het haalbaar voor je is en blijft
  • Je traint in je eigen tempo
  • Ook voedingsbegeleiding van een professionele voedingsdeskundige behoort tot de mogelijkheden. Je hoeft hiervoor niks extra te betalen
  • Neem gerust contact met ons op zodat we samen kunnen kijken wat wij voor jou kunnen betekenen!

CONTACT

 

Bronvermelding