Langzame koolhydraten zijn niet zo snel de dikmakers, tenzij je er teveel van eet, maar dat geldt voor alles. Maar van snelle koolhydraten is de kans wel groot dat je ervan aankomt. Tegenwoordig hoor je veel over het koolhydraatarme dieet. Steeds meer mensen denken dat de kilo’s eraf zullen vliegen zodra ze stoppen met het eten van bijv. wit brood, pasta en aardappelen. Maar het is nog niet bewezen dat dit op lange termijn gezond zal zijn. Ook merk ik in mijn praktijk dat veel mensen het lastig vinden om het dieet vol te houden en komen uiteindelijk toch weer aan in gewicht. Mijn advies is dan ook om wel koolhydraten te blijven eten, maar dan wel de langzame variant. Het zijn immers de bouwstoffen voor ons lichaam!

 

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor je lichaam. Zeker als je sport, heb je de energie die ze leveren hard nodig! Glucose wordt via je bloed naar alle cellen vervoerd en opgeslagen. Wanneer je lichaam het nodig heeft, wordt deze voorraad (glycogeen) aangesproken. Pas wanneer de glycogeen voorraad vol is (dus als je teveel koolhydraten binnenkrijgt) en je boven je energiebehoefte eet, zul je aankomen omdat het de overtollige koolhydraten opgeslagen worden als vet.

Een nadeel van te weinig koolhydraten eten, is dat je lichaam bij een gebrek aan voedingsstoffen, energie gaat halen uit je spiereiwit. Je verliest dan spiermassa om aan voldoende energie te komen. Dit wil je voorkomen. Hoe? Door te gaan/blijven sporten en gezond, voldoende en gevarieerd te eten.

Snelle koolhydraten

Waarin zitten snelle koolhydraten? Denk aan snoep, koekjes, zoet beleg, brood, liga’s, pasta, frisdranken energie- en vruchtensappen. Aan deze (kant en klare) producten worden vaak (lege) suikers toegevoegd. Ze laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen en snel dalen. Die bloedsuikerschommelingen veroorzaken vermoeidheidsklachten en de trek in zoetigheid wordt erdoor gestimuleerd.  De snelle koolhydraten bevatten niet de vezels die de langzame variant wel bevatten. Het geeft je niet het verzadigd gevoel, waardoor de kans groot is dat je weer gaat eten en dus meer energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Op termijn zul je dus hiervan aankomen en wordt zelfs de kans vergroot dat je chronische aandoeningen krijgt, zoals Diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Langzame koolhydraten

Langzame (complexe) koolhydraten zijn moeilijker tot glucose af te breken. Ze komen langzamer en geleidelijker in het bloed terecht waardoor er geen enorme bloedsuikerpiek (en daling) ontstaat. De vezels in de langzame koolhydraten vertragen de opname nog verder waardoor je er automatisch minder van gaat eten. En dit is van groot belang wanneer je wilt afvallen of een gezond gewicht wilt behouden!

Waarin zitten langzame koolhydraten?

  • O.a. in volkoren producten,
  • Quinoa,
  • Zilvervliesrijst,
  • Havermout,
  • Peulvruchten en
  • Groenten

Deze producten bevatten overigens ook vezels.

Wat doen vezels?

  • Zorgen voor een verzadigd (vol) gevoel
  • Minder snel hongergevoel/eetbuien
  • Ze beschermen je darmwand
  • Houden je darmen actief
  • Zorgen voor een goede stoelgang
  • Stimuleren de vetverbranding en helpen dus bij afvallen

Vezels en langzame koolhydraten helpen je dus bij het afvallen zonder honger te ervaren. Maar let op, voor alles geldt; overal waar ‘te’ voor staat, is niet goed. Dus eet het met mate! Naast de langzame koolhydraten is het ook belangrijk om voldoende eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

 

YourHealth Personal training

Personal trainer aan huis 

  • Wil ook jij aan de slag met een gezond voedingspatroon en wil je werken aan een sterk, fit en of slank lichaam? Het team van YourHealth Personal training staat voor je klaar!
  • Jouw personal trainer komt met alle benodigde materialen naar je toe, op die manier kost het je weinig tijd. We kunnen je thuis trainen, op kantoor of buiten. Wat jij prettig vindt!
  • Aan de hand van trainingsschema dat op maat gemaakt wordt en persoonlijke aandacht, werk je in een voor jouw vertrouwde omgeving aan een gezonder lichaam.
  • Wil je graag voedingsadviezen? Onze voedingsdeskundige helpt jou aan de hand van een gepersonaliseerd voedingsplan met praktische, haalbare tips en lekkere recepten.
  • Ga voor een gezonde leefstijl en een sterk en fit lichaam!

 

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie via deze link.

Samen kijken we wat wij voor jou kunnen betekenen.

 

Meer weten over de werkwijze van Charlotte Hageman? Bekijk hier haar website