Langzame koolhydraten zijn niet zo snel de dikmakers, tenzij je er teveel van eet, maar dat geldt voor alles. Maar van snelle koolhydraten is de kans wel groot dat je ervan aankomt. Tegenwoordig hoor je veel over het koolhydraatarme dieet. Steeds meer mensen denken dat de kilo’s eraf zullen vliegen zodra ze stoppen met het eten van bijv. wit brood, pasta en aardappelen. Maar het is nog niet bewezen dat dit op lange termijn gezond zal zijn. Ook merk ik in mijn praktijk dat veel mensen het lastig vinden om het dieet vol te houden en komen uiteindelijk toch weer aan in gewicht. Mijn advies is dan ook om wel koolhydraten te blijven eten, maar dan wel de langzame variant. Het zijn immers de bouwstoffen voor ons lichaam!

 

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor je lichaam. Zeker als je sport, heb je de energie die ze leveren hard nodig! Glucose wordt via je bloed naar alle cellen vervoerd en opgeslagen. Wanneer je lichaam het nodig heeft, wordt deze voorraad (glycogeen) aangesproken. Pas wanneer de glycogeen voorraad vol is (dus als je teveel koolhydraten binnenkrijgt) en je boven je energiebehoefte eet, zul je aankomen omdat het de overtollige koolhydraten opgeslagen worden als vet.

Een nadeel van te weinig koolhydraten eten, is dat je lichaam bij een gebrek aan voedingsstoffen, energie gaat halen uit je spiereiwit. Je verliest dan spiermassa om aan voldoende energie te komen. Dit wil je voorkomen. Hoe? Door te gaan/blijven sporten en gezond, voldoende en gevarieerd te eten.

Snelle koolhydraten

Waarin zitten snelle koolhydraten? Denk aan snoep, koekjes, zoet beleg, brood, liga’s, pasta, frisdranken energie- en vruchtensappen. Aan deze (kant en klare) producten worden vaak (lege) suikers toegevoegd. Ze laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen en snel dalen. Die bloedsuikerschommelingen veroorzaken vermoeidheidsklachten en de trek in zoetigheid wordt erdoor gestimuleerd.  De snelle koolhydraten bevatten niet de vezels die de langzame variant wel bevatten. Het geeft je niet het verzadigd gevoel, waardoor de kans groot is dat je weer gaat eten en dus meer energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Op termijn zul je dus hiervan aankomen en wordt zelfs de kans vergroot dat je chronische aandoeningen krijgt, zoals Diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Langzame koolhydraten

Langzame (complexe) koolhydraten zijn moeilijker tot glucose af te breken. Ze komen langzamer en geleidelijker in het bloed terecht waardoor er geen enorme bloedsuikerpiek (en daling) ontstaat. De vezels in de langzame koolhydraten vertragen de opname nog verder waardoor je er automatisch minder van gaat eten. En dit is van groot belang wanneer je wilt afvallen of een gezond gewicht wilt behouden!

Waarin zitten langzame koolhydraten?

  • O.a. in volkoren producten,
  • Noten,
  • Quinoa,
  • Zilvervliesrijst,
  • Havermout,
  • Peulvruchten en
  • Groenten

Deze producten bevatten overigens ook vezels.

Wat doen vezels?

  • Zorgen voor een verzadigd (vol) gevoel
  • Minder snel hongergevoel/eetbuien
  • Ze beschermen je darmwand
  • Houden je darmen actief
  • Zorgen voor een goede stoelgang
  • Stimuleren de vetverbranding en helpen dus bij afvallen

Vezels en langzame koolhydraten helpen je dus bij het afvallen zonder honger te ervaren. Maar let op, voor alles geldt; overal waar ‘te’ voor staat, is niet goed. Dus eet het met mate! Naast de langzame koolhydraten is het ook belangrijk om voldoende eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Wil jij ook graag werken aan een gezond voedingspatroon en heb je behoefte aan een gepersonaliseerd trainingsschema en persoonlijke begeleiding en coaching? Lees hieronder wat wij voor jou kunnen betekenen!

Personal training aan huis

Even voorstellen…
YourHealth Personal training

  • YourHealth Personal training biedt sinds 2007 Personal training aan huis en Personal Boxing aan huis.
  • Ons team is actief in Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant, Limburg, Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-België en Noord-Limburg.
  • Je traint in een voor jou vertrouwde omgeving. Dit kan bij jou thuis zijn, maar ook op je werk of lekker buiten op een plek bij jou in de buurt.
  • Je krijgt persoonlijke, professionele begeleiding en coaching. Hierdoor behaal je resultaten die duurzaam zijn.
  • Jouw trainingsschema wordt afgestemd op jouw doelen, wensen en mogelijkheden.
  • Train je liever met een sportmaatje? Dat kan bij ons en kost je niks extra. Zo zou je de prijs kunnen delen met bijvoorbeeld een vriend(in), collega of partner.
  • Naast de trainingen bieden we je een extra service aan. Zo kun je naar behoefte een GRATIS voedingsadvies van onze voedingsconsulent waar je meteen mee aan de slag kunt. Want meer bewegen en gezonder eten zijn dé ingrediënten voor een gezonde leefstijl.
  • Wij zullen je motiveren, begeleiden en coachen zodat jij het beste uit jezelf en uit de trainingen zult halen.
  • Wij zijn jouw stok achter de deur!
  • GRATIS Intake
  • Contact

Psst…
Wist je dat LET’S DO IT Personal training het zusje is van YourHealth Personal training?
LET’S DO IT Personal training specialiseert zich in vrouwelijke Personal trainers door bijna heel Nederland!
– Personal training aan huis voor vrouwen, door vrouwen –