Vetverbranding versnellen

Ik las een artikel over het op gang komen van de vetverbranding. Dit wil ik graag met jullie wil delen, want als voedingscoach krijg ik vaak de vraag “waar word ik nou zo dik van en hoe kan ik afvallen?” Marjolein van energieke vrouwen heeft hier een interessant stukje over geschreven. Ik zal het kort voor jullie samenvatten.

Je lichaam kan prima vetten verbranden

Ons lichaam kan ongekende hoeveelheden vet verbranden. Ons lichaam verbrand het vet en gebruikt het als energie. Van een vetmolecuul kan je lichaam twee keer zoveel energie maken als van een glucosemolecuul. Je lichaam maakt glucosemoleculen aan zodra je suikers of zoetstoffen eet.

Je lichaam kan minder goed glucose verbranden

Onze vetcellen zijn de natuurlijke opslagplaats voor een overschot van (opgegeten) energie. Je lichaam zet ze heel graag om in energie. Vetcellen worden echter niet gevuld doordat we te veel vetten eten maar doordat we te veel koolhydraten (inclusief zoetigheid) eten.

Dr. Pennington ontdekte dat juist de koolhydraten de boosdoeners zijn bij gewichtstoename. De koolhydraten worden grotendeels als vet opgeslagen in onze vetcellen. In de jaren 50 adviseerde hij mensen met overgewicht te stoppen met calorieën tellen en veel minder koolhydraten te eten. In plaats daarvan moesten ze voldoende gezonde vetten zien binnen te krijgen. Een conclusie waar nu langzaam maar zeker steeds meer artsen en wetenschappers achterstaan. En ook Marjolein is het hiermee eens, net als ikzelf.

 

We worden moe en dik van zoetigheid en koolhydraten

Als je teveel koolhydraten en zoetigheid eet, groeien je vetcellen in aantal en in omvang. Dit betekent dus dat we aankomen van al die koolhydraten en zoetigheid. Wist je dat 95% van de mensen glucoseverbranders zijn? Ze houden hun lichaam, hun kacheltje, brandend op glucose. De hele dag door eten ze koolhydraten. Denk aan brood, crackers, zuivel, granen, pasta, aardappelen, witte rijst, kant en klare toetjes en repen en allerlei bewerkte voeding waarin suiker verborgen zit. Misschien ben je je niet eens van bewust dat er überhaupt zoveel suiker in onze voeding zit. Lees erover in onze Health blog over suiker.

Als het lichaam meerdere keren per dag zoetigheid en koolhydraten binnen krijgt, schakelt het lichaam niet over op de vetverbranding. Even een matafoor … Als je houtblokken en kranten in je houtkachel stopt en je blijft continue kranten toevoegen, dan komt de kachel nauwelijks toe aan het verbranden van de houtblokken. Kranten branden immers sneller en makkelijker ten opzichte van de houtblokken. Het steeds maar weer verbranden van die kranten maakt je kachel op den duur zwart van de inkt en het roet. Zo is het ook met je lichaam: als je steeds maar weer je energie haalt uit zoetigheid en koolhydraten, dan zorgt dat uiteindelijk voor overgewicht. Het zorgt niet alleen voor overgewicht. Ook diabetes type 2, hart- en vaatziektes en nog veel meer chronische aandoeningen kunnen een gevolg zijn van de inname van teveel koolhydraten en zoetigheid.

Met andere woorden; 95% van de mensen worstelen met vermoeidheidsklachten en overgewicht omdat ze hun lichaam grotendeels laten branden op glucose, doordat ze dus teveel zoetigheid en koolhydraten eten.

 

En nu?

Wil je weer energie en minder last hebben van eetbuien? Eet dan minder lege, snelle koolhydraten. Wat het je zal opleveren?

  • Minder snaaibuien
  • Meer verzadiging
  • Meer energie
  • Beter humeur
  • Minder kans op chronische aandoeningen
  • Mentaal betere prestaties
  • Positieve flow, meer zin om iets te ondernemen en meer te gaan sporten
  • Gewichtsverlies

 

Koolhydraten helemaal skippen?

Nee dat is niet nodig. Ons lichaam heeft namelijk ook koolhydraten nodig. Het zijn immers de bouwstenen voor ons lichaam. Maar er is een verschil tussen snelle en langzame koolhydraten. Langzame koolhydraten zijn prima om te eten. Denk aan alle groenten, zilvervliesrijst, quinoa, havermout, noten, zaden en pitten.  Het is prima om ze met mate en in een grote variatie te eten. Hetzelfde geldt voor eiwitrijke voeding en ook gezonde vetten. De voedingsdeskundigen van YourHealth helpen je door middel van een gevarieerd en gezond voedingsschema die op maat voor je gemaakt wordt.

Wil je hier meer over vetverbranding weten? Lees dan de blog van Marjolein Dubbers. Wil je graag weten waar YourHealth Personal training voor staat? Lees dan verder –>

  • Personal trainer aan huis, op kantoor of samen in de buitenlucht trainen
  • Persoonlijke aandacht
  • Professionele begeleiding
  • Een trainingsschema op maat gemaakt
  • Jouw wensen en mogelijkheden staan centraal
  • Je traint in eigen tempo
  • Voor jong en oud
  • Voedingsbegeleiding door een voedingsdeskundige
  • Tijdbesparend
  • De kosten zijn eventueel zakelijk aftrekbaar voor ondernemers
  • Samen trainen kan ook, je betaald dan niks extra
  • Intake is GRATIS
  • Neem gerust vrijblijvend contact met ons op zodat we samen kunnen bekijken wat wij voor jou kunnen betekenen. We vinden het belangrijk dat jij je op je gemak voelt en een klik ervaart met onze visie en trainer.