We vragen veel van onszelf in deze hectische tijd. We willen graag een goede ouder zijn, een goede collega, buur, broer/zus, een goede vriend(in) en zoon of dochter voor onze ouders, ga zo maar door. Buiten dat om willen we ook nog graag een schoon huis, orde en overzicht in ons werk en tussendoor nog even goed voor ons lichaam zorgen. Al met al hebben we veel ballen hoog te houden wat leidt tot meer druk en dus meer stress.

Stress

Stress is een normale psychologische- en lichamelijke reactie op de steeds maar toenemende eisen die het leven stelt.  Zodra je brein een bedreiging waarneemt, geeft je brein een signaal af aan je lichaam om een hoeveelheid hormonen  af te scheiden. Even kort de bocht: adrenaline zorgt ervoor dat je snel handelt, cortisol houdt je alert. Die hormonen zijn de brandstof voor het vermogen om te reageren, ook wel de ‘vecht-of-vluchtreactie’ genoemd. Zodra de bedreiging voorbij is, zou je lichaam in principe weer terug moeten keren naar een normale, ontspannen toestand. Helaas wordt het alarmsysteem maar zelden uitgeschakeld door de voortdurende stress van het moderne leven.

Om leren gaan met stress

Het is van groot belang om op een goede manier met stress leren om te gaan. Anders blijft je lichaam altijd in die verhoogde staat van alertheid. Op de lange termijn leiden hoge stressniveaus zelfs tot ernstige gezondheidsproblemen. Ook heeft het een negatieve invloed op je relaties en kwaliteit van leven. Laat het dan ook niet zover komen. Begin vandaag nog met het vinden van een manier die bij jou past om met stress om te gaan.

Bij veel mensen staat ontspanning niet bepaald hoog op het prioriteitenlijstje. Maar ontspanning is van onschatbare waarde voor je psychologische en lichamelijke gezondheid. Eigenlijk kan bijna iedereen wel profijt hebben van het aanleren van ontspanningstechnieken.

Ontspanningstechnieken helpen je om langzamer te ademen en om je aandacht bewust te richten op het hier en nu. Het is de bedoeling dat je leert genieten van het moment, in plaats van je zorgen te maken over wat in de toekomst zou kunnen gebeuren.

De meeste voorkomende ontspanningstechnieken zijn zoal meditatie, mindfulness, yoga en andere vormen van strekoefeningen. Een meer actieve manier kan ook ontspannend zijn. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of sporten.  Het is niet van belang welke ontspanningstechniek je kiest. Wel is het belangrijk dat je een techniek kiest die voor jou werkt en haalbaar voor je is.

 

Gevolgen van stress

Stress kan sluipend werken. Je merkt niet altijd dat de stress symptomen een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Zo kun je het idee hebben dat je iets onder de leden hebt of dat je gewoonweg last hebt van hoofdpijn, slapeloosheid, of minder alert en minder productief bent op je werk. Maar het kan zijn dat stress eigenlijk de boosdoener is. Stresssymptomen kunnen een negatieve invloed hebben op je lichaam, je gedachten en gevoelens. Een hoog stressniveau kan bijdragen aan het ontstaan van gezondheidsproblemen als een hoge bloeddruk, hartziektes, obesitas en diabetes.

 

Welke lichamelijke klachten zie je vaak t.g.v. stress?

  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Pijn op de borst
  • Minder zin in sex
  • Maag- en darmklachten
  • Slaapproblemen
  • Overspannenheid, burn-out, oververmoeidheid

 

Welke invloed heeft stress op je stemming?

  • Angst
  • Rusteloosheid
  • Gebrek aan motivatie of focus
  • Prikkelbaarheid of focus
  • Een neerslachtig/depressief gevoel

 

Wat voor effect heeft stress op je gedrag?

  • Overeten of juist te weinig eten
  • Minder controle over je emoties
  • Drugs- of alcoholmisbruik
  • Tabakgebruik
  • Sociaal teruggetrokken

YourHealth Personal training. Stress 1

Actie –> Reactie

Als je in staat bent om veel voorkomende stress-symptomen te herkennen, kun je er daardoor beter mee omgaan. Het bewustzijn is de eerste stap. Tweede stap is: actie ondernemen. Dus herken je de symptomen, heb je het vermoeden dat je wel wat meer ontspanning kunt gebruiken? Ga dan ontdekken hoe jij het beste kunt ontspannen.

  • Is dat door middel van meditatie? Beluister dan wat vaker meditatiemuziek, of download bijv. de app van Michael Pilarcyck ‘Meditaion moments’. Sta desnoods een kwartiertje eerder op om even de tijd te nemen voor jezelf.
  • Lijkt yoga jou leuk? Ga een proefles volgen bij een yogales die jou aanspreekt.
  • Vind je dit te zweverig en houd je meer van lezen? Pak dan op een moment dat haalbaar voor jou is een boek om te gaan lezen.
  • Leg de telefoon wat vaker weg. Je wil niet weten hoeveel prikkels je hiermee binnenkrijgt in korte tijd. Je hersens moeten al die informatie, al die foto’s, bewegende beelden, geluiden, communicatie via social media etc. verwerken. Niet zo gek dat je er nog meer vermoeid door wordt.
  • Misschien heb je een hond en vind je het fijn om een wandeling te maken. Zoek dan eens de natuur op i.p.v. een blokje in de wijk.
  • Sporten heeft een zeer goede invloed op je lichamelijk en psychisch welzijn. Het kan je zeker helpen wanneer je veel stress ervaart. Tijdens het sporten maak je het hormoon endorfine aan. Deze hormonen reguleren de aanmaak van cortisol. Je lichaam en geest wordt sterker en veerkrachtiger gemaakt, zodat je nieuwe stresssituaties beter de baas bent. Vind je een sportschool niks en heb je weinig tijd? Misschien is trainen met een Personal trainer iets voor jou. De trainers van YourHealth Personal training komen bij de klanten aan huis, op kantoor of trainen samen lekker in de buitenlucht. Het bespaart je tijd en je traint in een voor jou vertrouwde omgeving.
  • Gezonde voeding speelt ook een grote rol. Vergis je niet in suiker, wat dat met ons lichaam doet. Het veroorzaakt onder andere bloedsuikerschommelingen wat leidt tot vermoeidheidsklachten en toename van zoete trek. YourHealth werkt samen met voedingsdeskundigen. Hiervoor hoef je niks extra te betalen, het is een extra service naast de trainingen.
  • Vind iets dat past bij jou, maar onderneem in ieder geval actie. “Wat wil ik bereiken? Wat heb ik hiervoor nodig? En wat is voor mij haalbaar?”

YourHealth Personal training. Stress 2

Inspiratie: www.sport-people.nl 

 

Hoe kan YourHealth Personal training jou helpen?

Zoals je hebt kunnen lezen, kan sporten helpen bij stress. hoe gaat YourHealth Personal training te werk?

  • Personal trainer aan huis. Ook kunnen we naar jouw werk toe komen met de benodigde materialen. Buiten trainen behoort ook zeker tot onze mogelijkheden
  • Professionele begeleiding van enthousiaste trainers
  • Persoonlijke aandacht, jij staat centraal
  • Voedings- en trainingsschema op maat
  • Voedingsbegeleiding door een voedingsdeskundige: Wat kan ik eten als ontbijt, lunch, diner en als tussendoortjes? Ook ontvang je tips, recepten, adviezen rondom de voorbereiding en plannen van je maaltijden. Je krijgt een handige boodschappenlijst en tips in lastige situaties. Je kunt er meteen mee aan de slag!
  • Wij zijn jouw stok achter de deur!
  • GRATIS intake, vrijblijvend
  • Samen kijken we naar wat wij voor jou kunnen betekenen. Jouw wensen en mogelijkheden staan voorop. Je traint in je eigen tempo
  • YourHealth Personal training en coaching voor: Personal training, Personal boxing, Business bootcamp, medical trainers, bootcamp kinderfeestje, YourHealth change